Re: Install via ports

From: Hroi Sigurdsson (none@hroi--asdf.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 04 Jan 2002 - 19:48:27 CET

Date: Fri, 04 Jan 2002 19:48:27 +0100
From: Hroi Sigurdsson <none@hroi--asdf.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Install via ports

Morten Winther wrote:

> I FreeBSD manualen står der bare at man skal skrive make install når man er
> inde i ports-mappen der indeholder programmet - så skulle den selv hente
> filerne via ftp og så videre.
>
> Hvis vi nu tager php som et eksempel:
>
> http://mirrors.sunsite.dk/freebsd/ports/ports/www/mod_php4/

Um, du har vel et lokalt portstræ liggende?

> Jeg vil gerne have ftp samt ZIP support i php så jeg skal altså have disse
> ting med:
>
> --with-zip
> --enable-ftp
>
> Hvordan er det lige jeg gør det når jeg vil bruge ports træet? Skal jeg bare
> rette i selve Make filen? Hvad er configure.php der ligger i scripts-mappen?

Du kan rette i Makefile hvis der er behov for det.
configure.php ser ud til at være et shell script som via et
menuinterface fra- og tilvælger PHP extensions. Det ser ud til at være
ret simpelt at tilføje extensions i menuen. ZIP support ser ikke ud til
at være med. Du kan enten tilføje dette til scriptet eller blot tilføje
det i Makefile under CONFIGURE_ARGS.

Har du prøvet at køre make for at se hvad der sker?

> Skal man ikke bruge make, configure, make clean når man burger ports-træ'et
> og hvad er det disse gør?

Jo, ports er bygget på make. Se ports(7) for hvilke targets der er.

--
Hroi Sigurdsson                                 hroi@asdf.dk
Danske nyhedsfeeds i RSS-format:      http://asdf.dk/rss/da/