Install via ports

From: Morten Winther (none@mw--mwi.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 04 Jan 2002 - 19:16:03 CET

From: "Morten Winther" <none@mw--mwi.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Install via ports
Date: Fri, 4 Jan 2002 19:16:03 +0100

Hej

Nu må jeg lige have skåret dette ud i pap.

Jeg har FreeBSD og har tidligere blot brugt pkg_add som hurtigt og nemt
installere en binær package som er klar til at blive kørt.

Jeg vil dog godt vide hvordan jeg bruge ports træet, så jeg selv kan nå at
komme med argumenter inden FreeBSD kompilere filerne.

I FreeBSD manualen står der bare at man skal skrive make install når man er
inde i ports-mappen der indeholder programmet - så skulle den selv hente
filerne via ftp og så videre.

Hvis vi nu tager php som et eksempel:

http://mirrors.sunsite.dk/freebsd/ports/ports/www/mod_php4/

Jeg vil gerne have ftp samt ZIP support i php så jeg skal altså have disse
ting med:

--with-zip
--enable-ftp

Hvordan er det lige jeg gør det når jeg vil bruge ports træet? Skal jeg bare
rette i selve Make filen? Hvad er configure.php der ligger i scripts-mappen?

Skal man ikke bruge make, configure, make clean når man burger ports-træ'et
og hvad er det disse gør?

Sorry hvis det virker trivielt for nogen, men efter en del timer med
manualen samt google er jeg ikke blevet meget klogere.

Venlig hilsen

Morten