Re: reboots

From: Robert Martin-Legène (none@robert+bsd-dk--martin-legene.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 22 Feb 2002 - 16:11:52 CET

Date: Fri, 22 Feb 2002 12:11:52 -0300
From: Robert Martin-Legène <none@robert+bsd-dk--martin-legene.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: reboots

On Fri, Feb 22, 2002 at 03:01:34PM +0100, Hroi Sigurdsson wrote:

> Det er en administrativ procedure som kompetente admins bruger for at
> teste at alle daemons og serverapplikationer starter op igen i samme
> tilstand som før maskinen var rebootet. Det er vigtigt at teste dette
> når man har ændret i konfiguration eller installeret ekstra software i
> tilfælde af at der skulle opstå en uforudset genstart, f.eks. i
> forbindelse med strømsvigt (selv UPS'er kan svigte) eller crashes af
> forskellig art.
>
> Bare fordi man kører Unix betyder det ikke at det er en dårlig ting at
> foretage kontrollerede reboots.

Nu var det mest en reference til at det loed som om at hver gang man
retter noget, skal der rebootes. Det tror jeg godt du og jeg kan
blive enige om, at maaske ikke er 100% noedvendigt.

Med tilstraekkelig indsigt ved man typisk hvilke processer der skal
genstartes ved at rette hvilke filer. Og genstarte processerne ved
at koere deres respektive rc-scripts, har for mit eget vedkommende
sjaeldent givet problemer.. men det kommer selvf an paa hvem man er.
Saa ja - reboot er ikke det vaerste vi har.. men jeg tror nu nok at
de fleste af os faar daarlig samvittighed hvis vi rebooter en server
som har koert i fx 100+ dage. Og det skyldes vel at vi proever at
tage afstand til (den tidligere?) microsoftmentalitet med at skulle
reboote efter at du har skiftet IP.

-- robert