Re: Hader Linux???

From: Morten Liebach (none@m--kallisti.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 21 Feb 2002 - 11:37:58 CET

Date: Thu, 21 Feb 2002 10:37:58 +0000
From: "Morten Liebach" <none@m--kallisti.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Hader Linux???

On 2002-02-21 04:30:18 +0100, Peter Jespersen wrote:

> Vel...Linux er ikke det eneste alternativ, det har du ganske ret
> i....der findes en del andre alternativer...OpenSource (Det er
> vigtigt at skelne imellem OpenSource og gratis systemer, fx er
> BeOS PE gratis og det er et kommercielt system) og kommercielle.

Det du mener er at BeOS er et proprietært styresystem, kildekoden er
ikke offentligt tilgængelig, andre eksempler er Windows
{NT,2000,me,95,98}, HP-UX, AIX, Solaris[1] etc.

Open Source er systemer med frit distribuerbar kildekode, eksempler er
{Free,Net,Open}BSD, FreeDOS, OpenBLT, AtheOS etc. Nåja, og Linux.

Kommercielle styresystemer er styresystemer der sælges for profit, de
fleste Open Source styresystemer sælges også for profit nogen gange.

Grunden til at jeg er så hysterisk over at du kalder BeOS kommercielt,
og ikke proprietært, er at jeg har læst DKPTOs mildest talt latterlige
rapport om Open Sources betydning for erhvervslivet i DK[2], læs den og
gys.

Derudover vil jeg sige at BeOS kicks ass helt vildt, bare synd det ikke
er mere, og der aldrig fandtes ret mange apps til det ... :-(

Med venlig hilsen
                                 Morten

[1]: Sun har et community source licence program for Solaris, men det er
     ikke "rigtig" Open Source da man ikke må videregive modifikationer
     til andre end Sun (ret mig hvis jeg husker forkert).

[2]: http://www.dkpto.dk/publikationer/rapporter/open_source/open_source_i_danmark.pdf
     337kB, 108 sider.

--
Morten Liebach <none@m--kallisti.dk.lh.bsd-dk.dk>, webpages at http://kallisti.dk/