Re: MTA som har brugere i en database

From: Hack Kampbjørn (none@bsd-dk--hack.kampbjorn.com.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 13 Feb 2002 - 15:46:38 CET

Date: Wed, 13 Feb 2002 15:46:38 +0100
From: Hack Kampbjørn <none@bsd-dk--hack.kampbjorn.com.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: MTA som har brugere i en database

Anders Ebbesen wrote:

> Hejsa,
>
> Jeg er på udkig efter ideer, kode, eksempler, whatever på et system "der
> ligner Hotmail".
>
> Dvs. jeg skal bruge en MTA, hvor brugerne ikke ligger i den almindelige
> passwd-fil, men f.eks. ligger i en mySQL eller PostgreSQL database.
> Endvidere skal der være en webfrontend, hvorfra brugere kan oprette sig selv
> etc.

Hvad har lokaler brugere med MTA'en at gøre? "Alt" hvad en MTA gøre er
at videresende mail enten til en anden MTA eller til den lokale MDA. Så
MTA'en kan være lige glad med lokale brugere.

Det er din MDA (mail, procmail, cyrus deliver, LMTP daemon) der skal
kende dine lokale brugere.

> Jeg har som MTA set lidt på Courier Mail Server, nogen der har erfaring med
> denne, eller kan anbefale andre?
>
> Jeg påregner at bruge PHP til webdelen, det burde der vel ikke være nogen
> problemer i?

Der er allerede en del webinterfaces til IMAP og mange af dem er skrivet
i PHP. Det var en godt opsumering af dem på cyrus listen for nyligt
(søge efter IMP, squirrelmail eller bare web mail):
http://asg.web.cmu.edu/archive/index.php?mailbox=archive.info-cyrus

> På forhånd tak for enhver ide, kode, eksempel eller whatever :-)

Det næste du lige skal tænke over er virtual domains. Skal serveren have
flere domain navne og skal de leveres til forskellige burgere:
user@domain1.com er ikke den samme som user@domain2.com.

--
Med venlig hilsen / Kind regards

Hack Kampbjørn