Re: Hjemme-netværk med adsl

From: Henrik Andersen (none@hem--hamster.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 01 Oct 2001 - 22:40:00 CEST

Date: Mon, 1 Oct 2001 22:40:00 +0200
From: Henrik Andersen <none@hem--hamster.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Hjemme-netværk med adsl

On Mon, Oct 01, 2001 at 09:29:14PM +0200, Morten Winther wrote:
> Jeg vil have en lille testserver hjemme på netværket med FreeBSD, men den
> skal jo kobles på nettet (med fast-ip).
>
> Jeg vil ikke rigtig hvordan jeg skal gøre det, fordi jeg tænkte at jeg måske
> også kunne bruge maskinen som proxy & firewall. Hvordan griber jeg lige det
> an med valg af udbyder? Er det lige meget om jeg vælger CC eller Proaccess
> hos TDC? Jeg har for tiden Netexpress, men vil gerne have fastip og mere
> upload båndbrede.

Fastip samt ingen port restriktioner (du styre stortset din router)
finder du hos CC.

> Vil i anbefale at jeg sætter server og workstation på en hub eller sætter
> workstation bag server (kræver vel 2 netkort?)?

Det sidstnævnte kræver to netkort ja, men da du alligevel har en ip på
din adsl router, og bruger PAT i routeren, så kan du nøjes med at
forwarde de porte du vil have igennem til den server, og have resten
siddende på en hub.

> Hvad har i af erfaringer af setup?

Har brugt CC igennem de sidste 6+ måneder

/Nethamsteret

ps.
Ja jeg arbejder for Cybercity, men det skulle mine erfaringer med deres
ADSL ikke gøres ringere af.