Re: sendmail or not to sendmail

From: Jens Fallesen (none@jens--fallesen.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 23 Nov 2001 - 22:58:28 CET

Date: Fri, 23 Nov 2001 22:58:28 +0100 (CET)
From: Jens Fallesen <none@jens--fallesen.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: sendmail or not to sendmail

On Fri, 23 Nov 2001, Claus Guttesen wrote:

> Min eneste erfaring med sendmail er at erstatte det
> med postfix. Så mine ord skal nok tages med en gran
> salt.

Jeg har ikke prøvet andet end sendmail, som jeg i sin tid er "vokset
op" med, så af den grund bruger jeg sendmail. Men med dens M4-baserede
konfiguration og understøttelsen af at trække mailerinformationer og andet
fra databasefiler er det blevet meget nemmere at konfigurere den, end det
har været.

Desuden har 8.12 nogle meget interessante tilføjelser omkring antispam,
men de er klart for viderekommende.

> Når du har sat din mail-server op, hvad enten det
> bliver sendmail, postfix eller qmail, så bør du
> telnette til mail-abuse.org. Mail-abuse.org er en
> velgørende organisation som kan teste mail-serveren
> for evt. relay-muligheder.

En anden god scanner findes hos http://www.ordb.org/, der også tilbyder en
ret god open relay-database, som mailprogrammet kan slå op i via DNS.

MAPS (mail-abuse.org) har også nogle gode databaser, men de er helt så
gode, som de har været, efter at de er kommet til at koste penge for andre
end privatbrugere og nonprofit-organisationer.

/Jens