Re: sendmail or not to sendmail

From: Claus Guttesen (none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 23 Nov 2001 - 15:30:35 CET

Date: Fri, 23 Nov 2001 15:30:35 +0100 (CET)
From: Claus Guttesen <none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: sendmail or not to sendmail
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

Hej.

 --- Morten Winther <none@mw--get2net.dk> skrev: .lh.bsd-dk.dk> Hej

> Jeg skal nu til at sætte mig ind i sendmail eller et
> alternativ til dette og
> Hvad er bedst at bruge på FreeBSD?
>

> Hvad er nemmest at bruge sendmail, qmail eller
> postfix? Hvad taler for at
> bruge det ene frem for de andre?

Min eneste erfaring med sendmail er at erstatte det
med postfix. Så mine ord skal nok tages med en gran
salt.

Jeg startede med postfix lige efter at have læst om
det i et blad, mens det hed vmailer, og kunne hentes
på IBM's Alphaworks. Dette var en gang i 1998-99 så
vidt jeg husker.

Det er blevet mere modent med tiden. Mange metoder som
spammere benytter sig af til at relay mail, kunne
benyttes, hvis man nøjedes med en standardinstallation
den gang i '99. Skulle hullerne lukkes, måtte man
manuelt ind og lave nogle regler for dette.

Disse er lukket med dagens standard-installation.

Mailing-listen er fantastisk god, og som regel for man
svar på sine spørgsmål.

Når du har sat din mail-server op, hvad enten det
bliver sendmail, postfix eller qmail, så bør du
telnette til mail-abuse.org. Mail-abuse.org er en
velgørende organisation som kan teste mail-serveren
for evt. relay-muligheder. Den vil så lave en
smtp-opkobling mod den maskine du telnetter fra.

Postfix og qmail er efter sigende god til at udnytte
maskinens resourcer.

hilsen

Er du sikker på internettet?
Læs om sikker chat, virus og netetikette på:
www.yahoo.dk/sikkerchat