Re: sendmail or not to sendmail

From: Kristian Vilmann (none@vilmann--strangeparty.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 23 Nov 2001 - 22:34:17 CET

Subject: Re: sendmail or not to sendmail
From: Kristian Vilmann <none@vilmann--strangeparty.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Date: 23 Nov 2001 22:34:17 +0100

On Fri, 2001-11-23 at 00:00, Morten Winther wrote:
> Hej
>
> Jeg skal nu til at sætte mig ind i sendmail eller et alternativ til dette og
> vil derfor lige høre jeres mening inden jeg begynder at læse en masse.
>
> Hvad er bedst at bruge på FreeBSD?

tjøøø, FreeBSD er ligeglad. Den gør hvad du beder om :)

> Man har jo hørt en masse om sikkerhedshuller i sendmail, men er det fortid
> eller er det tit man skal til at patch'e?

Det er faktisk ikke noget stort problem længere. Men man skal
selvfølgelig holde øje med nyheder i den retning.

> Mine behov er ikke store - skal blot modtage mails til 5-6 domæner og oftes
> kun sende mail gennem mail() i PHP.

Postfix er så dejlig enkel og indlysende at arbejde med. (og så kan den
også levere post over UUCP-links :)

> Hvad er nemmest at bruge sendmail, qmail eller postfix? Hvad taler for at
> bruge det ene frem for de andre?

Sendmail virker. Det kan tage en rum tid at få det til at virke efter
hensigten. Og sendmail er et bæst mht. systemressourcer.

Jeg bryder mig ikke om qmails mange filer. Det er for uoverskueligt. Men
det er sikkert et spørgsmål om tilvænning, og qmail virker jo fint når
først er sat op.

/kristian

--
Kristian Vilmann - kvi@sslug.dk

- you can always count on the paranoid to amuse