RE: Backup program?

From: Bernino Lind (none@lind--catpipe.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 06 Nov 2001 - 11:14:26 CET

From: "Bernino Lind" <none@lind--catpipe.net.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: RE: Backup program?
Date: Tue, 6 Nov 2001 11:14:26 +0100

Vi brugere og leverer customized afbackup setups. Det kører super godt.

Det skalerer godt og der er ingen problemer med disk større end bånd.

Det er væsentligt du tænker over din backup procedure - specielt om du vil
bruge tid på at genetablere noget hvor du sandsynligvis bare kunne sige make
&& make install i ports eller geninstallere freebsd - det vil oftest være
hurtigst.

Dernæst er du interesseret i at gemme de data som er væsentlige: specielle
configs og user data.

Mht. specielle configs vil jeg klart anbefale at du alligevel bruger en evt.
ekstern løsning med CVS - så du altid ved hvad der er sket med en bestemt
config fil, hvorfor, hvornår og af hvem.

Endelig vil jeg sige at du skal huske at teste den løsning du vælger.

1. Lav en disk image på een eller anden måde, så du er helt sikker på du kan
komme "hjem igen".
2. Fuck systemet op.
3. Brug din backup procedure til at få systemet op igen.
4. Tag tid på 3.

Med 4 ved du hvad du kan love dine brugere/kunder...og det er rigtigt dumt
at love noget man ikke kan holde ;-)
Med 3 ved du om det overhovedet fungerer det du går og har gang i.

I min tid både som sys-adm og som salgs-ingeniør har jeg mødt mange sys-adms
som var ekstremt arrogante: her kører MIN backup procedure og den spiller
bare. Når uheldet så var ude, havde de fleste glemt at tjekke om det nu også
virkelig fungerede eller det bare var en status linje i en log fil der gav
indtrykket af at det fungerede:

"Backup complete - Good and Sane".

For det er sgu så dumt at stå der med hatten i hånden til chefen: "Jamen,
jeg tog backups...de virkede bare ikke...sat* til lo* program. Det er ikke
min skyld...det er programmet."

--
med venlig hilsen / Best Regards
Bernino Lind +45 7021 0050

-----Original Message----- From: owner-bsd-dk@bsd-dk.dk [mailto:owner-bsd-dk@bsd-dk.dk]On Behalf Of Dennis Pedersen Sent: 5. november 2001 20:31 To: bsd-dk@bsd-dk.dk Subject: Backup program?

Nogen der har et hint til et godt backup program til FreeBSD Hvis det kunne lave noget disaster backup så man bare putter et bånd i dyret med en diskette så ville det være perfekt! Eller bare hints om der er godt/skidt?

/Dennis