IPv6 (was: Bind 8 & Bind 9 ?)

From: Henrik Kramshøj (none@henrik.kramshoj--vigilante.com.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 25 May 2001 - 11:31:12 CEST

From: Henrik Kramshøj <none@henrik.kramshoj--vigilante.com.lh.bsd-dk.dk>
To: "'bsd-dk@BSD-Dk.dk'" <none@bsd-dk--BSD-Dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: IPv6 (was: Bind 8 & Bind 9 ?)
Date: Fri, 25 May 2001 11:31:12 +0200

Hej Rødder

Jeg arbejder pt. på speciale om IPv6 der skal afleveres maj næste år.
- det betyder ikke at jeg har ret, men at jeg gerne vil rettes hvis
nedenstående
er forkert :-)

Kort fortalt ser jeg en del fordele ved IPv6:
Først og fremmest bliver adresserummet væsentligt større - 32 -> 128 bit
adresser
Det vil gøre alle i stand til at få det antal adresser der er behov for -
væk med
NAT :-)

IP headeren bliver "en anelse" større men mere fleksibel og kan formentlig
behandles
hurtigere. Større fordi adresserne fylder mere, mere fleksibel fordi der
bruges
specielle headere efter IP header - NÅR det er nødvendigt (routing header
osv.), der
kommer sikkert flere nye extension headere. Hurtigere behandling i routere,
da checksum
er fjernet (ofte udføres aligevel checksum af pakkerne på fysisk niveau) og
alignment
af felter er forsøgt optimeret.

IPSec sikkerhed er mandatory ! - dvs du kan regne med at din modpart i
kommunikation
kan håndtere IPsec hvis serveren bruger IPv6 (så er spørgsmålet om IPSec
bliver en success på Internettet generelt ??).

Personligt kan jeg godt se en sikkerhedsmæssig fordel i at jeg får et /64
subnet
- en hacker skal scanne et netværk der er større end det nuværende
Internet^2 for at finde mine maskiner :-)
- samtidig kan jeg sætte mine maskiner til at skifte til nye adresser
jævnligt, IPv6 arbejder med at adresser bliver deprecated, således at nye
forbindelser ikke benytter disse, mens eksisterende forbindelser fortsætter
:-)

... flere fordele read the RFCs

IPv6 er via KAME (www.kame.net) indbygget i vores BSD'er !! Det funker for
fedt
Læs et par man sider, vælg en IPv6 tunnel-broker på IPv4 Internettet og brug
'ping6 www.kame.net' til at teste - det virker ihvertfald med min OpenBSD
BSD er efter min mening helt i front, mens jeg har læst kommentarer fra
nogle
der har prøvet med Linux. Noget i stil med:
"Jeg fik det til at virke med Linux, men vil ikke gøre det igen"
Det lader til at også Microsoft er lidt med på vognen, jeg tør dog ikke
installere
IPv6 support, da min Windows 2000 er nogenlunde stabil for tiden :-)

Vil der være interesse i en sesson om IPv6 og BSD ?
(Jeg tog en kop kaffe til stiftende generalforsamling og skylder derfor :-)
)

Links:
http://www.6bone.net
http://www.kame.net - KAME projektet (IPv6 til BSD)
http://www.ietf.org - IETF har selvfølgelig masser af RFC dokumenter om IPv6
IPv6
http://www.freesoft.org/CIE/index.htm - en fed måde at søge i RFC
dokumenterne vha. en
web server, programmerne kan downloades.
http://hs247.com - IPv6 new and links

Især den sidste er et godt sted at starte

Henrik Lund Kramshøj
henrik.kramshoj@vigilante.com
Security Engineer
VIGILANTe - Assuring Internet Security