Re: DNS-baseret load sharing (was: ftp.freebsd.org på dansk jord !)

From: Jens Fallesen (none@jens--fallesen.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 25 May 2001 - 11:51:03 CEST

Date: Fri, 25 May 2001 11:51:03 +0200
From: Jens Fallesen <none@jens--fallesen.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: DNS-baseret load sharing (was: ftp.freebsd.org på  dansk jord !)

Henrik Kramshøj wrote:

> Er der nogen der har erfaringer med opsætning af sådanne
> "auto-routing på DNS niveau" eller tilsvarende ??

Du har brug for at finde den bedste vej. Hertil benyttes normalt en
form for proximity database, som du enten køber dig adgang til eller
selv vedligeholder, eller også finder man ud af det fra gang til gang.

Metoden er normalt at lade prober placeret ved hver serverlokation
prøver at sende ping til klienten og herefter vælger den server, der
opnår det bedste resultat. I virkeligheden prøver proben ikke at
kontakte klienten men den DNS-server, der har spurgt på vejne af
klienten. Dette er dog oftest fuldt ud acceptabelt, da den normalt vil
være på samme net eller hos samme udbyder.

En anden metode er at benytte BGP og have fulde routingtabeller, men
den løsning er vist ikke så udbredt.

Konkret kender jeg to af produkterne på markedet, og for eksemplets
skyld beskriver jeg lige, hvordan de arbejder:

1. Cisco DistributedDirector

Selve DD-serveren kommunikere med nogle routere, der har en agent
kørende i deres software. Når der kommer en DNS-request, kontakter
DD-serveren disse agenter og beder dem teste forbindelsen tilbage til
spørgeren. Herefter vælges en server. Svaret kan caches.

2. Cisco CSS11000 (tidligere ArrowPoint)

Hvor DD kun er en DNS-server, er CSS også en load balancing switch,
der både kan virke lokalt og globalt, og som både kan omdirigere
pakker, lave NAT, lave HTTP redirect, DNS og meget andet. Når den
globalt kører med DNS, vælger man en master server, der har en
proximity database. Når der så kommer en forespørgsel til en af
serverne, kontakter den master serveren. Hvis denne ikke har brugbare
informationer i sin database, beder den alle serverne om at prøve at
kontakte spørgeren, og det bedste svar lægges i databasen. Der er
selvfølgelig nogle parametre omkring timeout for ting i databasen etc.

--
Jens Fallesen  <none@jens--fallesen.dk.lh.bsd-dk.dk>                                   O-
Hedegaardsvej 41 st th, 2300 Copenhagen S, Denmark