Re: MTA

From: Sven Esbjerg (none@esbjerg--ehp.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 17 May 2001 - 13:35:32 CEST

Date: Thu, 17 May 2001 13:35:32 +0200
From: Sven Esbjerg <none@esbjerg--ehp.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@BSD-Dk.dk
Subject: Re: MTA

On Thu, May 17, 2001 at 12:58:08PM +0200, Morten Liebach wrote:
> postfix er et sendmail drop-in, qmail har sin egen (fremragende IMHO)
> måde at bygge tingene op på.
>
> Med qmail installeret kan man gøre sådan her:
>
> # mv /usr/sbin/sendmail /usr/sbin/sendmail.not
> # ln -s /var/qmail/bin/sendmail /usr/sbin/sendmail
>
> og så er det det (bop-bop ikk') :-)

/etc/mail/mailer.conf er din ven. her angiver du blot hvor din sendmail
kompatible mailprogrammer ligge henne. Fx. postfix på min maskine:

sendmail /usr/local/sbin/sendmail
send-mail /usr/local/sbin/sendmail
mailq /usr/local/sbin/sendmail
newaliases /usr/local/sbin/sendmail

# man sendmail
SENDMAIL(1) SENDMAIL(1)

NAME
       sendmail - Postfix to Sendmail compatibility interface

> Jeg skal også selv til at lære lidt postfix nu, så jeg skal selv til at
> installere postfix på debianeren ... :-)

Ja prøv den. Du bliver overrasket.

> Men qmail er altså skidegod, nem at have med at gøre, veldokumenteret osv.,

Uden at starte en flame-bait. Qmail er ikke specielt godt dokumenteret. Jeg
har til dags dato fundet 5 forskellige dokumenterede måder at få den op at
køre på. Jeg har nu lavet min helt egen, men det kostede blod sved og tårer
og nej det bliver ikke til en ny howto. Jeg synes det er meget sigende at en
af de bedste howto's til qmail er How-To-Live-With-Qmail. Til Qmails forsvar
vil jeg sige at det er en meget pæn og struktureret kode hvor sikkerhed er
blevet sat i højsædet. Desværre er Qmail under en rigtig dårlig licens.
Qmail yder meget godt.

Postfix er tilgengæld let at konfigurere. OK kun til at starte med. Lige så
snart man begynder at skulle implementere mærkelige regler og krumspring for
at kunne alt det man gerne vil er man lidt på den igen. Der er dog en meget
god dokumentation af hvordan postfix virker internt og det hjælper en til at
finde de løsninger der ikke er dokumenteret (endnu).

Sendmail kan det hele og det meste er dokumenteret. Den er bare tung,
langsom og har den mest kryptiske syntax... og så gider jeg ikke skrive mere
om det!

Men alt i alt. Prøv de forskellige mailservere og find den der passer til
dit behov, men forvent ikke at andre altid bifalder det.

Sven