SV: Sendmail/Connection attempt to UDP 127.0.0.1:512

From: Morten Liebach (none@MORL.aarhus--fdir.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 17 May 2001 - 12:58:08 CEST

From: Morten Liebach <none@MORL.aarhus--fdir.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: "'bsd-dk@BSD-Dk.dk'" <none@bsd-dk--BSD-Dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: SV: Sendmail/Connection attempt to UDP 127.0.0.1:512
Date: Thu, 17 May 2001 12:58:08 +0200

postfix er et sendmail drop-in, qmail har sin egen (fremragende IMHO)
måde at bygge tingene op på.

Med qmail installeret kan man gøre sådan her:

        # mv /usr/sbin/sendmail /usr/sbin/sendmail.not
        # ln -s /var/qmail/bin/sendmail /usr/sbin/sendmail

og så er det det (bop-bop ikk') :-)

> Jeg har faktisk selv overvejet Postfix, da jeg har hørt flere
> tale varmt
> om det. Men jeg har aldrig rigtig fået taget mig sammen til
> at hoppe væk
> fra sendmail. Men skulle Postfix ikke være mere sikkert også?

Jo! qmail er lidt sikrere tror jeg (nej, jeg gider ikke en "min
MTA kan bare tæve din MTA!", postfix og qmail er begge gode, men
det er vist også længe siden sendmail havde problemer, ikke?).

> Jeg tror jeg vil hoppe over på Postfix, da jeg før har prøvet Qmail og
> det ikke helt faldt i min smag. Men findes der en "todo" guide til
> FreeBSD, eller er det bare så enkelt som(?):
>
> # cd /usr/ports/mail/postfix
> # make replace

> De ovenstående spørgsmål vil sikkert også kunne bruges til at skabe en
> lille "sendmail -> postfix" howto, på dansk, til www.bsd-dk.dk :)

Jeg sidder lige for tiden lidt på en halvfærdig BSD qmail howto som jeg ikke
helt kan lave færdig da jeg pga. arbejde leger med Debian lige nu, men det
foreløbige resultat kan findes på http://pc89225.stofanet.dk/qmail/ fra
engang (sent) i aften.

Jeg skal også selv til at lære lidt postfix nu, så jeg skal selv til at
installere postfix på debianeren ... :-)

Men qmail er altså skidegod, nem at have med at gøre, veldokumenteret osv.,
min *personlige* favorit.

Mvh.
                Morten