Re: Tjeck Apache + Install af: PHP og MySQL

From: Morten Liebach (none@morten--hotpost.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 03 May 2001 - 18:13:03 CEST

Date: Thu, 3 May 2001 18:13:03 +0200
From: Morten Liebach <none@morten--hotpost.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Tjeck Apache + Install af: PHP og MySQL

On 3, May, 2001 at 08:29:04AM +0200, Erwin Lansing wrote:

> bash-2.04$ httpd -v
> Server version: Apache/1.3.19 (Unix)
> Server built: Apr 16 2001 10:13:43

Det er den version der er på OpenBSD current, og som kommer til at være
i 2.9-release når den er færdig ... 1. Juni vistnok!

MEN, Thomas, efter de spørgsmål du stiller at dømme er det i den grad at
invitere flere problemer end du kan overkomme at forsøge at opgradere
Apache i OpenBSD, men hvis du absolut vil mener jeg der er et
./configure argument du kan bruge, noget i stil med
'--with-layout=OpenBSD', det skulle vist overskrive den Apache der kommer med
systemet, søg i OpenBSD mailinglisterne, læs docs i Apache distributionen,
brug http://www.google.com/bsd/ inden du forsøger.

Jeg ved ikke hvordan PHP pakken vil virke med en nyere Apache end den
den er lavet til.

Der kommer en besked op når PHP installeres der beskriver hvad du
skal gøre eller hvor beskrivelsen af hvad du skal gøre ligger, læs det og
gør som der står, jeg fik en PHP testside til at virke efter de
anvisninger, og jeg aner stadig intet om PHP. ;-) (og bruger det ikke)

> på OpenBSD ligger det vel på et tilsvarende sted i
> packagescollection som på netbsd: /usr/pkgsrc/www/apache
> /usr/pkgsrc/www/php4 /usr/pkgsrc/www/php4-mysql
> /usr/pkgsrc/databases/mysql-client /usr/pkgsrc/databases/mysql-server

Naah ... :

% cd /usr/ports
% ls databases www
databases:
CVS/ gdbm/ mysql2pgsql/ p5-DBD-Msql-Mysql/ py-mysql/
Makefile gnats/ mysqlgui/ p5-DBD-Pg/ xmysql/
cdb/ iodbc/ openldap/ p5-DBI/ xmysqladmin/
db/ mysql/ p5-AsciiDB-TagFile/ postgresql/

www:
CVS/ http_load/ nscache/ p5-HTML-Tagset/ thttpd/
Makefile junkbuster/ p5-Apache-DBI/ p5-HTML-Tree/ tidy/
amaya/ libghttp/ p5-Blatte-HTML/ p5-HTTP-GHTTP/ transproxy/
analog/ links/ p5-CGI/ p5-URI/ w3m/
august/ mhonarc/ p5-HTML-Base/ p5-libwww/ w3mir/
bk2site/ mindterm/ p5-HTML-Embperl/ php3/ webalizer/
bluefish/ mod_frontpage/ p5-HTML-FromText/ php4/ weblint/
cgiparse/ mod_perl/ p5-HTML-Mason/ shttpd/ wwwcount/
decss/ mozilla/ p5-HTML-Parser/ squid/ wwwoffle/
hotjava/ netscape/ p5-HTML-TableExtract/ surfraw/

Hvis altså du har ports træet installeret.[1]

Hvis du gerne vil have MySQl installeret er det et hurtigt
'cd databases/mysql' og så læse i Makefile hvad for "FLAVOR"s der er,
det står i linien der starter med "FLAVORS=", og det eneste valg der er
er "innodb" (et '--with-innodb' flag til ./configure). Jeg aner ikke
hvad det er, jeg kender ikke mysql, desværre.

PHP4 ligger i /usr/ports/www/php4, og der er der *mange* FLAVORS:

FLAVORS+= gdbm gettext imap ldap mhash mm recode snmp
FLAVORS+= gd no_x11 pdflib mcrypt curl
FLAVORS+= dbase filepro mysql mysql_bundled postgresql iodbc

Du vil ihvertfald gerne have en 'mysql' eller 'mysql_bundled' FLAVOR, at
vælge krver et kendskab til PHP som jeg heller ikke har, og jeg håber
andre kan hjælpe dig her.
Et godt råd er (i /usr/ports/www/php4) at taste 'make fetch'. Så henter
portssystemet selv source, og du kan nu pakke source ud og læse den
dokumentation der er på de forskellige options. Når du ved hvilke
FLAVORS du vil have kører du:

FLAVOR="de flavors du har brug for" make install 2>&1 | tee php4_log

Hvis der opstår problemer har du nu en 'php4_log' du kan vise os. Det
samme kan du selvfølgelig gøre når du installerer mysql.

AFSLUTTENDE RÅD: Hvis jeg var dig ville jeg tage systemet + ports og
bruge det som det er til at lære på, og så købe en OpenBSD 2.9 CD til
Juni fra "Kjøbenhavns Elektronhjærne Kompani" <none@kek--uu.dk.lh.bsd-dk.dk> og derved få
en nyere Apache og OpenBSD på en gang. 2.9 har *meget* hurtigere
filsystem, op til 60x hurtigere på visse operationer, og jeg kan nu køre
softupdates stabilt her, noget der ikke har virket før, virkelig en meget
stor forbedring.

Mvh. og håb om at det hjalp

                Morten

[1]: cd /usr ; ftp ftp://ftp.inet.no/pub/OpenBSD/2.8/ports.tar.gz && tar zxpvf ports.tar.gz

--
lynx -source http://home1.stofanet.dk/liebach/pgpkey.html | gpg --import -
UNIX, reach out and grep someone!