Re: traceroute og NE2

From: Bjarne Wichmann Petersen (none@mekanix--privat.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 27 Jun 2001 - 14:54:38 CEST

Date: Wed, 27 Jun 2001 14:54:38 +0200
From: Bjarne Wichmann Petersen <none@mekanix--privat.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: traceroute og NE2

On Tue, 26 Jun 2001 19:21:33 +0100
"Mikkel C. Simonsen" <none@mcs--post5.tele.dk.lh.bsd-dk.dk> wrote:

> Der var nogle Linux brugere der skrev om samme problem på TDC ADSL
> nyhedsgruppen.

Hmm... kan ikke rigtig finde den.

> Problemet var at Linux traceroute kommandoen bruger UDP
> pakker i stedet for ICMP pakker. Og UDP pakkerne slipper ikke igennem
> routeren. Der er en parameter til Linux traceroute der skifter til ICMP
> (-I så vidt jeg husker), måske er det det samme i BSD?

Der er en protokolparameter (-P), hvor man kan angive UDP, TCP og GRE.
Ikke at det ændre noget.

Faldt over følgende i en TDC-FAQ:

"Da der kun anvendes en officiel IP-adresse (dynamisk) på routerens WAN
side, kan en indgående applikation kun "mappes" til en maskine, der kan fx
kun være en web server. For udgående applikationer kan der være problemer
med applikationer, der skjuler IP-adresse information i data inholdet af
pakkerne. Af ovennævnte årsag kan der være problemer med at anvende Ping
og traceroute fra lokalnettet."

Er det det jeg oplever? Bliver IP'en skjult i traceroute-req.? Og hvis det
er det der sker med mine traceroutes... hvorfor virker ping så? Og er der
noget *jeg* kan gøre for at ændre på det? Og burde det overhovedet betyde
noget når jeg benytter Hostmapping i routeren, altså direkte adgang til
'puteren?

Bjarne