Re: HTML duer ikke til Internettet (Was: Netscape er død !)

From: Munish Chopra (none@chopra--runbox.com.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 07 Jun 2001 - 22:40:06 CEST

Date: Thu, 7 Jun 2001 22:40:06 +0200
From: Munish Chopra <none@chopra--runbox.com.lh.bsd-dk.dk>
To: "'bsd-dk@bsd-dk.dk'" <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: HTML duer ikke til Internettet (Was: Netscape er død !)

On Thu, Jun 07, 2001 at 10:14:57PM +0200, Thomas Ammitzbøll-Bach wrote:
> Phil Regnauld wrote:
> /* > R.I.P Netscape :~(
> /*
> /* ... dem der inventerede cookies, frames, <BLINK>, JavaScript ?
> /*
> /* GOOD!
>
> HTML er ikke meget bedre! HTML er beregnet til at præsentere tekniske
> og videnskabelige dokumenter med, og er derfor designet til at give
> præsentationsklienten frihed til at fremstille dokumentet som brugeren
> bedst ønskede det. Det er det, som alle webdesignere og andre
> [...]

Helt enig, det er forfriskende at give en god omgang tæsk til noget der
fortjener det. HTML & Co. var og er gode til det de var beregnet til,
men heller ikke mere.

XML er dog ikke 'all-that-and-then-some'. Faktisk stinker det ret
kraftigt - heldigvis er der stadig tid til at rette op på de fejl der er
blevet lavet. DTD'er er bl.a. noget værre @£½@£3"%%, og har ikke tabt
noget som helst i XML-verden. Det har været en glæde at se XML Schemas
blive til noget, og jeg fik endelig indtrykket af at ikke alle W3 folk
er hjernedøde da Schemas blev erklæret som erstatning til grimme og
uforståelige DTD'er. Schemas er dog stadig overkomplicerede hvis man
ikke ligefrem har tænkt sig at bygge et jetfly, men minimale subset af
Schemas skal nok rette op på dette.

Så er der bare problemet om DTD'er er groet fast allerede...ligesom IPv6
ikke rigtig kan komme til for IPv4.

XML needs to mature. Let's hope it does before I'm 80.

--
-Munish