Re: source vs. packages osv.

From: Jesper Skriver (none@jesper--skriver.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 28 Feb 2001 - 21:40:06 CET

Date: Wed, 28 Feb 2001 21:40:06 +0100
From: Jesper Skriver <none@jesper--skriver.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@BSD-Dk.dk
Subject: Re: source vs. packages osv.

On Wed, Feb 28, 2001 at 09:27:57PM +0100, Munish Chopra wrote:

> [...]
> glædeligt overrasket over FreeBSD's rene interface og design. Der er dog
> nogle ting, som selv efter at have vadet igennem the FreeBSD Handbook er en
> smule kryptiske.
>
> Som sagt kører jeg 4.2-RELEASE, men jeg er vant til at køre Debian-unstable
> (dvs. mere eller mindre CURRENT). Jeg prøvede en fuld install fra SNAP-5.0
> serveren (current.freebsd.org) men fik med to forskellige snaps en error:
> "Couldn't locate kernel image on disk, you'll have a hard time getting this
> system to boot!" (eller noget lignende). Lavede jeg noget forkert?

-current var broken fra ca. 10/2 til 15/2, men der er vist ikke lavet
nogle virkende snapshots siden, så prøv med det fra 9/2 og opgrader
derfra.

> Men hvordan skifter jeg fra 4.2-RELEASE til 5.0-CURRENT? Jeg har endelig set
> ports-træet i action (og det var virkeligt imponerende), men jeg er en smule
> usikker omkring hvordan man holder hele sit ports træ opdateret (cvsup eller
> noget i den stil?)

Netop, når du installere cvsup port'en, så er der nogle eksempel filer
med i /usr/share/examples/cvsup/ eller noget i den retning.

> og sådan noget med hvad der sker hvis jeg vil opdatere
> hele systemet (det hedder vel 'make world' og tager så vidt jeg har hørt
> godt tre dage?).

Så cvsup'er du /usr/src

En make world tager min bærbare ca. 4-5 timer (266 MHz Pentium II med 64
MB ram, dvs. ikke nogen voldsom maskine), en dual Pentium II 500 MHz med
hurtige diske godt med ram kan gøre de på ca. 50 minutter.

> Nogle af disse spørgsmål lyder måske en smule åndssvage, men jeg har
> desværre ikke alt for meget tid til at sidde og finde ud af det hele selv
> (trial and error...øv).

/Jesper

--
Jesper Skriver, jesper(at)skriver(dot)dk  -  CCIE #5456
Work:    Network manager   @ AS3292 (Tele Danmark DataNetworks)

One Unix to rule them all, One Resolver to find them, One IP to bring them all and in the zone to bind them.