source vs. packages osv.

From: Munish Chopra (none@messiah_man--hotmail.com.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 28 Feb 2001 - 21:27:57 CET

From: "Munish Chopra" <none@messiah_man--hotmail.com.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: source vs. packages osv.
Date: Wed, 28 Feb 2001 21:27:57 +0100

Hey BSD-folk,

Jeg har for et par uger siden installeret FreeBSD-4.2-RELEASE, og er ikke
ligefrem BSD-ekspert (kørte Debian Linux i lang tid før). Jeg har dog været
glædeligt overrasket over FreeBSD's rene interface og design. Der er dog
nogle ting, som selv efter at have vadet igennem the FreeBSD Handbook er en
smule kryptiske.

Som sagt kører jeg 4.2-RELEASE, men jeg er vant til at køre Debian-unstable
(dvs. mere eller mindre CURRENT). Jeg prøvede en fuld install fra SNAP-5.0
serveren (current.freebsd.org) men fik med to forskellige snaps en error:
"Couldn't locate kernel image on disk, you'll have a hard time getting this
system to boot!" (eller noget lignende). Lavede jeg noget forkert?

Men hvordan skifter jeg fra 4.2-RELEASE til 5.0-CURRENT? Jeg har endelig set
ports-træet i action (og det var virkeligt imponerende), men jeg er en smule
usikker omkring hvordan man holder hele sit ports træ opdateret (cvsup eller
noget i den stil?) og sådan noget med hvad der sker hvis jeg vil opdatere
hele systemet (det hedder vel 'make world' og tager så vidt jeg har hørt
godt tre dage?).

Nogle af disse spørgsmål lyder måske en smule åndssvage, men jeg har
desværre ikke alt for meget tid til at sidde og finde ud af det hele selv
(trial and error...øv).

Tak for hjælpen!

Munish Chopra