Re: [linux-emul] error loading shared object

From: Bjarne Wichmann Petersen (none@mekanix--vip.cybercity.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 27 Feb 2001 - 18:54:36 CET

Date: Tue, 27 Feb 2001 18:54:36 +0100
From: Bjarne Wichmann Petersen <none@mekanix--vip.cybercity.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: [linux-emul] error loading shared object

On Tue, 27 Feb 2001 16:41:30 +0100
Hroi Sigurdsson <none@hroi--netgroup.dk.lh.bsd-dk.dk> wrote:

> så
> Du kan ikke linke FreeBSD libs og linux binaries sammen. Du skal have
> en *linux* libGL.so under dit linuxtræ.
> Åbning af filer fra linuxprogrammer kigger derimod først under
> /compat/linux
> og dernæst under /.

Ok. Det er nu officielt, jeg er forvirret! ;)

Fra Handbook:

"Also, you will need to create a ``shadow root'' directory, /compat/linux,
for Linux libraries on your FreeBSD system. Any shared libraries opened by
Linux programs run under FreeBSD will look in this tree first. So, if a
Linux program loads, for example, /lib/libc.so, FreeBSD will first try to
open /compat/linux/lib/libc.so, and if that does not exist, it will then
try /lib/libc.so."

og

"First, an attempt is made to lookup the file in the
/compat/linux/original-path directory, then only if that fails, the lookup
is done in the /original-path directory. This makes sure that binaries
that require other binaries can run (e.g., the Linux toolchain can all run
under Linux ABI support). It also means that the Linux binaries can load
and exec FreeBSD binaries, if there are no corresponding Linux binaries
present..."

I mit hovede bliver det altså til at den kigger efter om det pågælden
object (eg. library) ligger under /compat/linux og hvis ikke /.

Anyway, det du siger er at jeg skal til at installere hele XFree 4.0.2 med
DRI aktiveret under /compat/linux?

Og hvad er det for en linux-kerne emuleringen svarer til? 2.2.12? Der er
DRI "umuligt". Mao. jeg kan ikke køre Quake eller andre OpenGL-linux-apps?

Men det *skulle* være muligt at få Quake til at køre under FreeBSD, læst
flere HOWTO's som jeg har fulgt til punkt og prikke (bortset fra at jeg
kun har demo'en at lege med). Og der nævner de det ikke?

Hjælp, jeg fatter minus! ;)

Bjarne