PHP - Oracle og FreeBSD en tragedie?

From: serces@mud.dk
Date: Thu 08 Feb 2001 - 09:53:17 CET

From: serces@mud.dk
Date: Thu, 8 Feb 2001 09:53:17 +0100 (CET)
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: PHP - Oracle og FreeBSD en tragedie?

Allo Folkens..

*grah* Jeg er træt og har mest af alt lyst til at slå et eller andet
hårdt, det her er rimelig belastende. Problem er som følger:

Oracle (version et eller andet)
PHP 4.0.4PL1 (eller hvad der nu tilfældigvis ligger i /usr/ports/www :) )
FreeBSD

Nåh, efter at have fulgt opskriften på FreeBSD's hjemmeside + lidt anden
hjælp er det nu lykkedes mig at have en Oracledimmer kørende på min
FreeBSD box. Dette dog under Linux emulation, but anyway.

Alt dette for at få nogen Oraclelibs til at compile PHP med, så man kan
fra sin PHPdimmer snakke til en Oracle. Verden er glad, skulle man tro.
Men nej... PHP vil ikke engang configureres.. (*mumle*)

Jeg vedtog at gøre tingene i steps for at se hvor det gik galt, en make
all clean tiltede nemlig.

fetch : OK
extract : OK
patch : OK
configure : TILT!
Nåh.. men.. for at php forstår at den skal bruge Oracle skal man som
minimum ha sat ORACLE_HOME og køre configure med enten --with-oci8 eller
--with-oracle, den vil så default kigge i ORACLE_HOME.

Alt er glad og veltilpas, men .. et stykke inde i konfigurationen brækker
den sig med et par ton fejl:

undefined reference to `getenv@GLIBC_2.0'
undefined reference to `strcpy@GLIBC_2.0'
osv.. allesammen referencer til GLIBC. Ved at studere fejlen lidt nærmere
opdagede jeg at der tilsyneladende manglede nogen libs

/usr/libexec/elf/ld: warning: libnsl.so.1, needed by
/usr/local/oracle/lib/libclntsh.so, not found (try using -rpath or
-rpath-link)
/usr/libexec/elf/ld: warning: libm.so.6, needed by
/usr/local/oracle/lib/libclntsh.so, not found (try using -rpath or
-rpath-link)
/usr/libexec/elf/ld: warning: libdl.so.2, needed by
/usr/local/oracle/lib/libclntsh.so, not found (try using -rpath or
-rpath-link)
/usr/libexec/elf/ld: warning: libc.so.6, needed by
/usr/local/oracle/lib/libclntsh.so, not found (try using -rpath or
-rpath-link)

*bom* stopklods, men det mystiske er.. de her libs den mener den ikke kan
finde ligger fint i /compat/linux/lib hvor jeg forventede de var. Okay
lidt tænkning, vi prøver at starte den i en Linux shell istedet, så burde
den da.. Njah, så kaster den op inden den er overhovedet er gået i
maketilstand med en:
Makefile:48: *** missing separator. Stop.

en ny stopklods, Okay, det kunne så være fordi den mener den skal bruge
linux's make (no wonder :)..

Nogen med kvikke ideer??? og at sige "Installer Linux/Solaris" er ikke
brugbart.. :) Jeg mente det hele var ret simpelt, 'jeg skal ha' php til
at snakke til en Oracle db' næste tanke var 'det kan jeg ikke være den
første der prøver på'.

Om det er via ODBC eller er ret underordnet..

Links for dem der måtte have læst så langt :)
http://www.freebsd.org/handbook/linuxemu-oracle.html
http://www.phpbuilder.com/forum/archives/5/2000/8/4/1387
http://www.lf.net/lf/pi/oracle/install-linux-oracle-on-freebsd

/|Tigerdyr

Actually, Microsoft is sort of a mixture between the Borg and the Ferengi.