Re: OpenBSD Udgrade 2.9 til 3.0

From: Alex Holst (none@a--area51.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 22 Dec 2001 - 15:27:05 CET

Date: Sat, 22 Dec 2001 14:27:05 +0000
From: Alex Holst <none@a--area51.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: OpenBSD Udgrade 2.9 til 3.0

Quoting Tomas Norre (Tnm@surfmail.dk):
> Jeg er ved at opdatere fra OpenBSD 2.9 til 3.0 men der komme løbende mange
> fejl.. indtil nu har jeg selv kunne løse det men nu er jeg gået fast.
>
> Jeg nået til punkt 8.4 i upgrade-minifaq.html, hvor der skal laves "make
> obj", den kommer med fejl ved "libexexc/kadmind" fejlen er også vedhæftet..

Er det -release, -stable eller -current sources du har hentet?

> Mit største problem med OpenBSD er mit besvær med at fortolke fejl og finde
> løsninger på problemet... Hvis der er nogle der har nogle gode tip til
> hvordan fejlfortolkningen bør gøres vil jeg være taknemmelig..

Det handler om at kende compileren og de forskellige biblioteker der
benyttes. Men oftest handler det blot om at kende OpenBSD. Hvorfor compiler
du selv systemet?

Hvis du havde stillet dette spoergsmaal paa misc@ havde du faaet af vide, at
Upgrade Mini-FAQ er gemt under "For advanced users" af en grund. As in: der
findes et binary release af 3.0 som du kan installere uden at skulle
compile. Opgradingen er lige saa simpelt som:

        $ mkdir 3.0
        $ cd 3.0
        $ ftp -n ftp://ftp.openbsd.org/pub/OpenBSD/3.0/i386/*
        [..snip..]

Gem den gamle kerne og installer den nye.

        $ sudo mv /bsd /bsd.29
        $ sudo mv bsd /

Reboot saa den nye kerne er aktiv.

        $ sudo reboot

Naar systemet kommer op igen fortsaetter du. Vi oensker ikke at overskrive
/etc og /var naar vi opgraderer, saa derfor kalder vi lige etc30 pakken
noget andet saa den ikke bliver lagt ind paa systemet.

        $ mv etc30.tgz etc30.tar.gz

Pak alle .tgz filerne ud relativt til / -- hvis du glemmer p i argumenterne
til tar kommandoen bliver alle filerne pakket ud med forkerte permissions,
inklusive manglende SUID bits. Ikke rart.

        $ for i in *.tgz; do sudo tar xpzf $i -C /; done

Derefter kan du bruge mergemaster fra ports til at soerge for du har den
nyeste version af /etc/rc og andre saadanne filer.

when it's more bare, more hollow.                  http://a.area51.dk/