Re: Anbefaling af hardware m. single CPU? (Re: Bundkort m. dual CPU ?)

From: Sven Esbjerg (none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 12 Dec 2001 - 17:22:46 CET

Date: Wed, 12 Dec 2001 17:22:46 +0100
From: Sven Esbjerg <none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Anbefaling af hardware m. single CPU? (Re: Bundkort m. dual CPU ?)

On Wed, Dec 12, 2001 at 04:54:48PM +0100, Kasper Mejlgaard wrote:
> Jeg er nu langt fra enig med dig i at IDE skal afskrives blot fordi det er
> til produktion. Sådan var det for år tilbage, men ikke mere. Moderne IDE
> diske performer rigtigt godt under f.eks. FreeBSD og har en pris der typisk
> gør at man nemt kan f.eks. CCD'e dem sammen for endnu bedre IO. Det er
> klart at SCSI kan give nogle andre fordele ala howswap og robust raid 0/1/5
> stas, men til masser af andre ting giver IDE meget bang-for-buck.

Well min erfaring er:

SCSI: færre brugte IRQ (1 pr. controller til 15 diske)
      højere hastighed pga. tagged command queing, mere cache, højere RPM og
      lavere søgetid
      højere mean time between failure
      hotswap
      bedre testet
      bedre til RAID

IDE: billige pr. MB
      støjer mindre (godt til workstations)

Er firmaet i en fase hvor pengene er knappe og der bare _ikke_ er råd til
SCSI kan man godt bruge IDE, men jeg vil altid fraråde det.

Indrømmet så har jeg da også servere der bruger IDE. Jeg prøver dog at sørge
for at de ikke dør ved et HD sammenbrud. DVS enten kan maskinen
geninstalleres på under 2 timer eller også har den en spejlet disk som der
kan bootes fra i nødstilfælde.
Jeg har haft 5 IDE diske til at stå af siden marts - alle under et år gamle.
Jeg har haft nye SCSI diske der ikke virkede, men de blev udskiftet i løbet af
24 timer :)

Vh.
Sven

--