Re: Anbefaling af hardware m. single CPU? (Re: Bundkort m. dual CPU ?)

From: Kasper Mejlgaard (none@mejlgaard--cybercity.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 12 Dec 2001 - 18:23:31 CET

Date: Wed, 12 Dec 2001 18:23:31 +0100
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
From: Kasper Mejlgaard <none@mejlgaard--cybercity.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Anbefaling af hardware m. single CPU? (Re: Bundkort m. dual CPU ?)

At 17:22 12-12-2001 +0100, Sven Esbjerg wrote:

>Well min erfaring er:
>
>SCSI: færre brugte IRQ (1 pr. controller til 15 diske)
> højere hastighed pga. tagged command queing, mere cache, højere RPM og
> lavere søgetid
> højere mean time between failure
> hotswap
> bedre testet
> bedre til RAID

Tagged queueing er nu også muligt på IDE-diske (IBM) fra og med FreeBSD 4.2.

En del af de andre features du nævner er kendetegnet ved højere pris ikke
ved specielt ved SCSI (cache, RPM, søgetid) og kan nemt klares med det
dobbelt antal (2 diske istedet for 1 i eksemplet til omkring 12k) samt lidt
mere ram og god disk-layout planlægning. Men du har da ret i at hvis det
skal være en egenskab ved disken så er SCSi pt. eneste udvej.

>IDE: billige pr. MB
> støjer mindre (godt til workstations)

Og varmer mindre pga. lavere rpm, og er samtidig også hurtigere pr. kr.

>Er firmaet i en fase hvor pengene er knappe og der bare _ikke_ er råd til
>SCSI kan man godt bruge IDE, men jeg vil altid fraråde det.

Og det ville jeg ikke så definitivt - som du selv nævner kræver det nogle
andre måder at gøre tingene på således at datasikkerheden mm kan bevares,
men det bestemt muligt uden at behøve scsi raid med tilhørende super diske.
Min pointe med dette er at valget mht. diske/diskteknologi er meget
anerledes end for nogle år siden hvor IDE altid var dømt ude. Det mener jeg
at man til mange formål rent faktisk ikke længere kan tillade sig at gøre
og stadigvæk være økonomisk orienteret.

>Indrømmet så har jeg da også servere der bruger IDE. Jeg prøver dog at sørge
>for at de ikke dør ved et HD sammenbrud. DVS enten kan maskinen
>geninstalleres på under 2 timer eller også har den en spejlet disk som der
>kan bootes fra i nødstilfælde.
>Jeg har haft 5 IDE diske til at stå af siden marts - alle under et år gamle.
>Jeg har haft nye SCSI diske der ikke virkede, men de blev udskiftet i
løbet af
>24 timer :)

Jeg har ikke de samme grumme erfaringer med IDE som du har haft -
tilgengæld giver IDE diske dig så rigeligt råd til at smide et par stykker
på hylden og stadigvæk have sparet mange penge.

/Kasper