Re: Anbefaling af hardware m. single CPU? (Re: Bundkort m. dual CPU ?)

From: Kasper Mejlgaard (none@mejlgaard--cybercity.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 12 Dec 2001 - 16:54:48 CET

Date: Wed, 12 Dec 2001 16:54:48 +0100
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
From: Kasper Mejlgaard <none@mejlgaard--cybercity.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Anbefaling af hardware m. single CPU? (Re: Bundkort m. dual CPU ?)

At 11:28 12-12-2001 +0100, Sven Esbjerg wrote:

>personligt god erfaring med Procunsults servere (jeg tror også at Cybercity
>bruger dem (?)).

Det gør vi.

>Det er dog svært at få noget til under 12K hvis det skal
>være med SCSI - og det bør det være til produktion. Hvis den _kun_ skal
>bruges til test kan du overveje IDE løsningen, men forvent dårlig IO
>performance.

Jeg er nu langt fra enig med dig i at IDE skal afskrives blot fordi det er
til produktion. Sådan var det for år tilbage, men ikke mere. Moderne IDE
diske performer rigtigt godt under f.eks. FreeBSD og har en pris der typisk
gør at man nemt kan f.eks. CCD'e dem sammen for endnu bedre IO. Det er
klart at SCSI kan give nogle andre fordele ala howswap og robust raid 0/1/5
stas, men til masser af andre ting giver IDE meget bang-for-buck.

Jeg har selv fine erfaringer med på en database drevet apache webserver (på
1.4 Ghz Athlon med 1.5 gb ram) med alt data på 2 CCD'ede ATA-100 diske og
den fylder uden de store problemer et 100 mbit/s net via små 2000 apache
dæmoner...

--
Kasper Mejlgaard
CyberCity Internet