Re: Samba + MySQL problem

From: Sven Esbjerg (none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 05 Dec 2001 - 21:59:40 CET

Date: Wed, 5 Dec 2001 21:59:40 +0100
From: Sven Esbjerg <none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Samba + MySQL problem

On Wed, Dec 05, 2001 at 09:44:49PM +0100, Jonatan Anthony wrote:
> Jeg har længe haft et problem med at min nmbd (samba) laver et dump i
> forbindelse med opstart af min FreeBSD 4.4.
> Efter at have geninstalleret min FreeBSD adskillige gange, samt desuden
> at have forsøgt med en ny processor, er jeg kommer frem til at problemet
> først opstår når jeg også har installeret MySQL (starter den ved boot).
> Hvis jeg manuelt starter samba efter af FreeBSD’en er oppe at køre, ja
> så er der ingen problemer.
> Problemet er altså at mit samba-script af en eller anden uforklarlig
> grund ikke kan lide mit MySQL-startscript...?

> [...]

Well jeg har haft en del problemer med at køre samba og PostgreSQL
samtididgt. Jeg fandt ud af det var fordi at FreeBSD starter med at tildele
meget lidt delt lager (shared memory). Du burde få nogle fejl i dine
logfiler der antyder dette og ikke bare et core dump.

for at ændre på den mængde delt lager kernen allokerer kan du bruge følgende
til din kerne-config:

options SHMMAXPGS=4096 #define ammount of SysV shmem (16MB)

Jeg ved ikke om jeg rammer rigtigt, men det kan jo om ikke andet give dig
noget at gå efter. Er det noget af det rigtige bær du søge på kernetuning
for FreeBSD og tips til at køre Oracle på FreeBSD. Her vil der stå mere om
sådanne variable.

Sven

--
 Fight Internet Censorship! http://www.eff.org