Re: Mail alias for system bruger

From: Claus Guttesen (none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 04 Dec 2001 - 09:57:50 CET

Date: Tue, 4 Dec 2001 09:57:50 +0100 (CET)
From: Claus Guttesen <none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Mail alias for system bruger
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

Hej.

> Jeg ville gerne tilføje et mailalias for en system
> bruger,
> som jeg vil kalde "ses - mig :)" - som så har
> mailaddy'en
> "ses@domæne.dk"

Du kan næppe ha' mellemrum i mail-navnet (men det er
måske ikke det du mener??).

> Men det kunne også være smart, hvis man kunne sende
> til
> fx. "ejeren@domæne.dk". :) Jeg ved at man kan sætte
> aliaser op i Mysql,
> men er det ikke muligt, bare at lave et entry i
> /etc/aliases, og
> derefter køre "postalias /etc/aliases" ? - Jeg
> bruger Postfix

Du har ret i at du skal ændre i /etc/aliases. Jeg gør
det at jeg forwarder al mail til root til mit
brugernavn, så en entry i filen vil være:

root: claus

Når ændringen er foretaget, skal du - som du skriver -
bruge postalias-kommandoen. Derudover skal du forandre
i /etc/postfix/main.cf og fjerne #-tegnet foran
aliases-sektionen. Der er to sektioner, den ene har
med "eksterne" aliaser, mens den anden har med
"interne" (lokalt på din maskine). Genstart evt.
postfix efter ændringen.

Formatet skal være hash.

Hilsen

Nokia 5510 - Skørt design og funky lyd!