Re: SV: Unprivileged user ?

From: Sven Esbjerg (none@esbjerg--ehp.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 07 Aug 2001 - 14:26:32 CEST

Date: Tue, 7 Aug 2001 14:26:32 +0200
From: Sven Esbjerg <none@esbjerg--ehp.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: SV: Unprivileged user ?

On Tue, Aug 07, 2001 at 01:36:03PM +0200, Michael Kaaber wrote:
> at gøre.

Lidt hård udtalelse...

> Jeg troede bare at denne konference var det korrekte sted at spørge,
> når man har problemer med at forstå noget i forbindelse med *BSD

Korrekt. Det er dog kotyme at man løser man-siderne, FAQ'en etc. og prøver
at løse sit problem selv inden man spørger. Desuden skal man være forberedt
på at få stykket en henvisning til dokumentation i hovedet i stedet for
løsningen på ens problem. Kan man ikke forstå en del af dokumentationen kan
spørge specifikt om denne.

> Flere personer giver udtryk for at løsningen på mit OpenBSD problem
> er let, men ingen vil åbenbart ud med selve løsningen :-(

Alex Holst har besvaret dit spørgsmål.

Jeg vil anbefale at du køber dig en bog UNIX og læser fra en ende af. Så
vidt jeg kan forstå er du nybegynder overfor UNIX. Du skal derfor være
forberedt på en uendelig lang læsning af dokumentation, men værd ikke bange;
UNIX er sjovt. Køb fx. FreeBSD håndbøgerne og læs også gerne dokumentation
om Linux og Solaris. Der er mange forskelle i UNIX, men endnu flere
ligheder.

Tilsidst skal du forberede dig på at spørge som man gør til en forelæsning
på universitetet. Mange af dem der svarer på denne maillingliste har brugt
BSD/UNIX i mange, mange år. Husk at man godt kan glemme hvordan det er at
være nybegynder og synes at det at tilføje en bruger til et system er det
simpleste i verden.

Jeg håber ikke du er blevet afskrækket, men i stedet har fået en ide om at
der nok skal læses en del dokumentation.

Vh.
Sven