SV: Unprivileged user ?

From: Michael Kaaber (none@kaaber--fak.hum.ku.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 07 Aug 2001 - 13:59:55 CEST

From: Michael Kaaber <none@kaaber--fak.hum.ku.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: "'bsd-dk@bsd-dk.dk'" <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: SV: Unprivileged user ?
Date: Tue, 7 Aug 2001 13:59:55 +0200

Hej Alex.

>Jeg kender ikke den pakker du arbejder med,
> saa jeg ved ikke hvilke krav den har.

Jeg kører med PostFix og ønsker at sætte en Antivirus scanner
til at checke alle breve for virus.

Jeg har Sophos Sweep Antivirus installeret på maskinen.

PostFix kalder Amavis hver gang den har modtaget post.

Amavis kalder Sweep der checker for virus hvorefter Amavis
handler udfra det svar den fik fra Sweep.

I Amavis indgår der en daemon der hedder amavisd der skal
startes op som bruger 'vscan' og tilhøre gruppen 'users'.

Gruppen 'users' findes allerede på maskinen, man brugeren vscan mangler.

Der står i installations-vejledningen at brugeren skal køre som
en Unprivileged bruger.

Jeg går ikke udfra at 'vscan' har brug for et hjemmekatalog ?

Er den korrekte måde at starte en sådan daemon op på, sådan ?

 su - vscan -c /usr/local/amavisd

Når jeg opretter brugeren 'vscan' på denne måde:

 useradd -d /nonexistent -s /sbin/nologin/ vscan

så får jeg følgende fejl når jeg forsøger at starte daemonen:

 # su - vscan
 su: /nonexistent: No such file or directory

Har du en idé til hvordan jeg løser dette ?

Hilsen
 Michael