Re: SV: Unprivileged user ?

From: Alex Holst (none@a--area51.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 07 Aug 2001 - 14:10:09 CEST

Date: Tue, 7 Aug 2001 14:10:09 +0200
From: Alex Holst <none@a--area51.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: SV: Unprivileged user ?

Quoting Michael Kaaber (kaaber@fak.hum.ku.dk):
> Når jeg opretter brugeren 'vscan' på denne måde:
>
> useradd -d /nonexistent -s /sbin/nologin/ vscan
>
> så får jeg følgende fejl når jeg forsøger at starte daemonen:
>
> # su - vscan
> su: /nonexistent: No such file or directory

Her forsoeger du at skifte til brugeren vscan. Du starter ikke vscan
programmet.

> Har du en idé til hvordan jeg løser dette ?

Hvis du vil logge ind (eller su) som brugeren skal denne have et homedir og
en shell. Slet vscan igen:

        # userdel vscan

Opret den derefter som en normal bruger (kig i manpagen for at finde ud af
hvad -m goer):

        # useradd -m vscan

Nu vil du kunne su til kontoen.

when it's more bare, more hollow.                  http://a.area51.dk/