Re: ... going slightly mad... tun0, ppp, ipfw, life and everything...

From: Jens Fallesen (none@jens--fallesen.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 19 Apr 2001 - 18:58:17 CEST

Date: Thu, 19 Apr 2001 18:58:17 +0200
From: Jens Fallesen <none@jens--fallesen.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: ... going slightly mad... tun0, ppp, ipfw, life and everything...

Bjarne Wichmann Petersen wrote:

> ... ok... det er vist den 4. forklaring jeg har fået på hvad traceroute
> laver. Er der noget at sig til at man er forvirret?
> 1) traceroute er icmp.
> 2) traceroute er udp.
> 3) traceroute er udp ud, icmp ind.
> 4) traceroute afhænger af hvilket OS der sender.

Det er lidt forvirrende, men det er ganske enkelt:

Traceroute er som minimum ICMP, fordi det er ICMP Time
Exceeded-pakker, der kommer tilbage fra hvert hop. Men de udgående
pakker kan i princippet være hvad som helst - bare vi taler IP.
Normalt er det altid ICMP eller UDP, hvor default afhænger af
operativsystemet (og nogle gange versionen af dette), men teoretisk
kunne det sådan set også være TCP eller ESP, hvilket bare ville give
mindre mening.

--
Jens Fallesen  <none@jens--fallesen.dk.lh.bsd-dk.dk>                                   O-
Hedegaardsvej 41 st th, 2300 Copenhagen S, Denmark