Et par spørgsmål

From: Karl Krukow (none@kkrukow--post8.tele.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 31 May 2000 - 13:31:28 CEST

From: "Karl Krukow" <none@kkrukow--post8.tele.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Et par spørgsmål
Date: Wed, 31 May 2000 13:31:28 +0200

Når jeg laver lidt tungere disk-operationer fx bygge en stor port, får jeg
ret ofte (under oversættelsen) følgende besked på alle virtuelle terminaler
(som root):

<<DATO>> /kernel: sio0: 1 more silo overflow (total x)

Jeg ved ikke hvad det betyder, men sio0 er scsi-disk 0 ikke?
Jeg ved heller ikke hvad jeg kan gøre, for at undgå dette - det er aldrig
sket før.

Andet spørgsmål.
Jeg kører nu med en ISDN forbindelse ved tele danmark men da jeg snart går
over til cybercity og derfor kan får fast IP, begyndte jeg at lege lidt med
firewallen ipfw.
Jeg har opsat noget jeg mener er relativt sikkert, men hvordan kan jeg teste
min egen sikerhed?

Har i nogle gode foreslag til "sikker" opsætning af ipfw. Jeg skal (indtil
videre) ikke køre nogle servere eller modtage connections udefra, men senere
kunne jeg godt finde på at opstille ftpd, httpd og måske telnetd. Eller der
er vist en mere sikker telnet: ssh - er det rigtigt, og hvis ja, har I
erfaringer med den?

Sidste spørgsmål. Som I måske kan se er dette sendt fra win98:
Jeg mangler:
En god mail-client både en text-baseret og en til X. Skal begge supporte
flere POP3 servere, og generelt være fornuftige. Forslag?
En tilsvarende god news-client. Mail/news må godt være samme program.
Eneste krav er flere POP3-servere og flere news-servere.

mvh
~karl