Re: Et par spørgsmål.

From: Hroi Sigurdsson (none@hroi--lungelunge.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 31 May 2000 - 14:15:44 CEST

Date: Wed, 31 May 2000 14:15:44 +0200
From: Hroi Sigurdsson <none@hroi--lungelunge.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Et par spørgsmål.

Karl Krukow wrote:

> Når jeg laver lidt tungere disk-operationer fx bygge en stor port, får jeg
> ret ofte (under oversættelsen) følgende besked på alle virtuelle terminaler
> (som root):
>
> <<DATO>> /kernel: sio0: 1 more silo overflow (total x)
>
> Jeg ved ikke hvad det betyder, men sio0 er scsi-disk 0 ikke?
> Jeg ved heller ikke hvad jeg kan gøre, for at undgå dette - det er aldrig
> sket før.

Det er svjv i forbindelse med serielportene. Jeg tror ikke du behøver
bekymre dig synderligt over det.

> [...]
> over til cybercity og derfor kan får fast IP, begyndte jeg at lege lidt med
> firewallen ipfw.
> Jeg har opsat noget jeg mener er relativt sikkert, men hvordan kan jeg teste
> min egen sikerhed?
>
> Har i nogle gode foreslag til "sikker" opsætning af ipfw. Jeg skal (indtil
> videre) ikke køre nogle servere eller modtage connections udefra, men senere
> kunne jeg godt finde på at opstille ftpd, httpd og måske telnetd. Eller der
> er vist en mere sikker telnet: ssh - er det rigtigt, og hvis ja, har I

Brug "deny_incoming yes" i ppp.conf.

> Sidste spørgsmål. Som I måske kan se er dette sendt fra win98:
> Jeg mangler:
> En god mail-client både en text-baseret og en til X. Skal begge supporte
> flere POP3 servere, og generelt være fornuftige. Forslag?

Unixmåden er at hente mail lokalt fra maskinen. Dvs. ligger din post på
en pop3 server henter du med f.eks. fetchmail eller fetchpop som så
afleverer til det lokale mailsystem. Herfra kan du så bruge din
foretrukne mailklient (dd, sh, ed, mail, mutt, pine, mh).

> En tilsvarende god news-client. Mail/news må godt være samme program.
> Eneste krav er flere POP3-servere og flere news-servere.

Fetchmail, evt. noget leafnode eller inn+suck til news.

--
Hroi Sigurdsson