Lite nybörjar-problem med FreeBSD

From: Johan Andersson (none@zrq501j--tninet.se.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 18 Sep 1999 - 23:21:24 CEST

Date: Sat, 18 Sep 1999 23:21:24 +0200
From: Johan Andersson <none@zrq501j--tninet.se.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@hotel.prosa.dk
Subject: Lite nybörjar-problem med FreeBSD

Hejsan!!

Jag undrar om någon här kan hjälpa mig med en sak ang. SMP i Freebsd.
Det är så att jag har precis köpt en dual pII och tänkte använda FreeBSD
på den maskinen istället för linux (hade en gammal FreeBSD 3.2-skiva som
någon brännt till mig som jag la in).

Problemet är det att jag har lagt in smp-stöd i kernelen, men vid
uppstarten står det att den bara hittar en cpu:

root@beta ~ # dmesg | grep -i smp
FreeBSD/SMP: Multiprocessor motherboard
SMP: AP CPU #1 Launched!

Det borde vara att den bara hittar en CPU, eller?

Jag har lagt till följande rader i min kernel-config fil för
SMP-support:
options SMP
options APIC_IO

Är det mer som behöver göras?
Jag testade med dessa raderna oxå, men det hjälpte inte, gav precis
samma resultat som ovan:
options NCPU=2
options NBUS=5
options NAPIC=2
options NINTR=25

Dessutom så har jag ett litet problem till, men inte lika alvarligt: Min
muspekare i X är bara en stor randig fyrkant och inte en pil. Jag vet
inte varför det är så, kan det vara för att jag får köra XFree86 3.9.16
eftersom mitt grafikkort (Diamond A50) inte stöds av 3.3.3??

Sen så ännu en liten dum fråga: Nån som har en aning hur jag kan ta reda
på vilken irq m.m mitt pci sb64 ljudkort har? Jag skulle vilja lägga in
stöd för det i kernelen oxå, men kan inte ta reda på vilka irq'er m.m
jag ska skriva in. Jag har gjort som det stod i handboken med min
kernel-config-fil, men det vill inte fungera ändå.

Detta är det som står i uppstarten:
sbmidi0 not found at 0x330
sb_reset_dsp failed
sb0 not found at 0x220
sb_reset_dsp failed
sbxvi0 not found

Tack så väldigt mycket i förhand. Hoppas nån kan hjälp mig med mina
problem.

--
// Johan Andersson <none@zrq501j--tninet.se.lh.bsd-dk.dk>