XFree

From: Morten Seeberg (none@morten--seeberg.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 23 May 1999 - 02:12:43 CEST

From: "Morten Seeberg" <none@morten--seeberg.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--hotel.prosa.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: XFree
Date: Sun, 23 May 1999 02:12:43 +0200

Jeg har aldrig rigtig brugt mine Unix´er til grafiske ting, men det er
efterhånden ved at være aktuelt. MEN!! nu er jeg løbet panden mod den mur,
som jeg tror mange andre også har blødt voldsomt på:

XF86Config

Jeg skal have lavet en configuration til min HP A4331D skærm, skal kunne
køre 1280x1024 75Hz og 1024x786 75Hz
Men også til min 19" Compaq der kan køre 1600x osv osv osv.

Jeg har søgt lidt på det kære Inet, og kan det virkelig passe, at man enten
er en guru inden for området, eller at man bare prøver sig frem med
tilfældige entries fra Monitors filen?

Jeg har også lidt forståelses probs. med opbygningen af filen, fordi når jeg
fx indsætter noget fra Monitors filen (ligger i /usr/X11R6/lib/X11/doc), så
får jeg følgende fejl:
SVGA: Theres is no mode definition named "1280x1024"
Men, hov, det er jo en definition i min fil, der hedder "1280x1024"?!?!??!

Mine tanker om XF86Config:

Først Section "Monitor", her definerer man bare alle de skærme man har?
Med de opløsninger og frekvenser de kan køre? Her kan man så give
dem navne, så man kan kalde "xxblablablaxx" senere i section "Screen"?

Så Section "Device", alle sine grafikkort?
Hvis man har flere GFX kort??

Derefter kommer så Section "Screen", som så vidt jeg kan forstå indeholder
alle de modes den "XServer"/driver man nu kører med kan? Og sådan som jeg
forstår den, så hvis man nu havde lyst
til at køre på en skærm+gfx kort i 800x600 og et andet sæt i 1024x768 så kan
man bede den om
det her????

Men jeg synes jo at min Section "Screen" og Section "Monitor" passer
sammen???

/\/\orten $eeberg, Systems Consultant @
Merkantildata CMA Enterprise Sollutions
#echo 'System Administrators suck :)' > /dev/console