Re: FreeBSD og danske tegn, nu BSD på Macintosher

From: Erik Bertelsen (none@erik--mediator.uni-c.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 17 Mar 1999 - 17:30:50 CET

Date: Wed, 17 Mar 1999 17:30:50 +0100
From: Erik Bertelsen <none@erik--mediator.uni-c.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@hotel.prosa.dk
Subject: Re: FreeBSD og danske tegn, nu BSD på Macintosher

On Wed, Mar 17, 1999 at 12:43:04PM +0100, Lasse Hillerøe Petersen wrote:

> Jeg har ikke fået kigget ret meget på macppc udgaven af NetBSD, dels fordi
> det virker som om det stadig er ret "nyt" (læs "antagelig knap så solidt"),
> dels fordi jeg ikke har ret meget tid. Quadra800 var mit første forsøg,

I mine erfaringer er NetBSD paa macppc ganske robust -- bortset fra dele af kernen er
koden jo faelles med de andre NetBSD-platforme og selve PPC-cpuen med NetBSD er
faelles med 1 eller to andre maskiner, bl.a. IBM, om jeg husker ret.
Hvad der stadig kan mangle i et vist omfang er drivere for visse hardwaredimser,
og desuden virker det kun paa Open Firmware-maskiner. Til gengaeld traekker den
jo paa eksisterende drivere for bl.a. diverse PCI-kort.

> Jeg har pt kun MkLinux kørende på et par gamle NuBus PowerMacs. Men jeg
> ville gerne erstatte Linux med NetBSD en gang på disse.

Ja, jeg begyndte faktisk med MkLinux paa min G3-maskine og etablerede et
krydsoversaettelsesmiljoe til at bygge NetBSD-kerner, indtil NetBSD begyndte
at understoette netkortet og SCSI-controlleren i min maskine.

> Er du tilfældigvis også endnu en Perl-hacker?

jo da -- som du siger, hvem er ikke det efterhaanden :-)

> -Lasse

- Erik