Re: FreeBSD og danske tegn, nu BSD på Macintosher

From: Lasse Hillerøe Petersen (none@lassehp--imv.au.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 17 Mar 1999 - 12:43:04 CET

Date: Wed, 17 Mar 1999 12:43:04 +0100
To: bsd-dk@hotel.prosa.dk
From: Lasse Hillerøe Petersen <none@lassehp--imv.au.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: FreeBSD og danske tegn, nu BSD på Macintosher

>Hvem ? mig ?
>
>Nej, jeg passer ikke på ovenstående :-) Jeg bruger ikke "NetBSD/mac68k
>or macppc", jeg bruger NetBSD/mac68k og /macppc :-)

Jeg har ikke fået kigget ret meget på macppc udgaven af NetBSD, dels fordi
det virker som om det stadig er ret "nyt" (læs "antagelig knap så solidt"),
dels fordi jeg ikke har ret meget tid. Quadra800 var mit første forsøg,
eller rettere, anden gang jeg installerede NetBSD fra bunden på den, fik
jeg det hele til at virke, inkl. NAT/PAT. Den kører som en drøm, og er ikke
helt sløv. Men jeg kører nu heller ikke X på den.

>Nå, spøg til side, jeg kører faktisk NetBSD på en Quadra 610
>og på en af de tidlige G3-maskiner. Sidstnævnte er næsten synd
>for Quadraen -- den virker nu noget langsom, men da den afløste en
>Mac IIcx, var den jo hurtig :-)

Jeg trådte mine Unix-barnesko med A/UX på først en IIfx, siden Quadra950 og
AWS95 og den Quadra800 jeg nu har NetBSD på. Det var vores servere her
indtil for et par år siden.

Jeg har pt kun MkLinux kørende på et par gamle NuBus PowerMacs. Men jeg
ville gerne erstatte Linux med NetBSD en gang på disse.

Bortset fra IRIX, så kunne det være rart at koncentrere sig om en platform:
*BSD. MacOS X er jo også BSD, og nu endda i en slags Open Source version,
læser jeg! (Jeg drømmer om at alle vores ca 100 Mac'er en dag kommer til at
køre MacOS X eller en anden *BSD Unix. Slut med at brugere piller i
systemet, og gerne slut med MS software i samme åndedrag.)

>I øvrigt er NetBSD primært en fritidsinteresse for mig, selv om den
>også har forvildet sig lidt ind på arbejde, så derfor undertegner
>jeg mig blot som

For mig var NetBSD en løsning på et arbejdsrelateret problem: jeg skulle
bruge en hjemmeserver, så jeg kunne lave serverprogrammering hjemme uden at
være forbundet til vores netværk, og jeg ville have en firewall, så jeg
kunne lave et lokalt net, så min forbindelse ikke røg hvis min maskine gik
ned. Og det skulle køre på en Quadra800 som var det eneste jeg kunne afse
til formålet. Virker fremstående og eneragende!

>Erik Bertelsen
>
>ps: Århus, hvis det har interesse.

I lige måde. Er du tilfældigvis også endnu en Perl-hacker? (Er der i
grunden nogen der *ikke* er det, efterhånden? Selvom PROSA-folkene - i
hvert fald dem der redigerer PROSAbladet - tilsyneladende ikke kan stave
til det.)

-Lasse