DNS på offline netværk

From: Anders Dinsen (none@dinsen--danbbs.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 22 Apr 1999 - 23:19:01 CEST

Date: Thu, 22 Apr 1999 23:19:01 +0200 (CEST)
From: Anders Dinsen <none@dinsen--danbbs.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@hotel.prosa.dk
Subject: DNS på offline netværk

Jeg har en NetBSD 1.3.2 server på mit hjemmenetværk og forleden satte jeg
DNS op. Min udgående linje er et 28800 modem, der ringer op når jeg beder
det om det (ikke 'demand').

Alt virker fint, bortset fra når jeg vil sende en mail:

sendmail laver DNS opslag på afsenderadressen (der ikke er på det lokale
netværk) og modtageradressen. Disse opslag fejler, men først efter *meget*
lang tid. Jeg kan se at sendmail langsomt arbejder sig gennem SMTP
kommandoerne.

Før, da jeg ikke kørte DNS tog det meget kort tid for at få opslagene til
at fejle.

Jeg kan godt se hvorfor (tror jeg da):

Uden DNS prøver resolveren at lave en TCP connection til de nameservere
jeg har i resolv.conf. Det kan den ikke og derfor kan den straks returnere
en 'hostname lookup failure'.

Med DNS prøver named at sende et UDP datagram til den første root-server.
Intet svar. Derefter den anden. Intet svar. Derefter den tredie. Intet
svar. ... (fortsæt selv listen).

KAN jeg løse dette problem? Jeg vil gerne køre DNS. Men vil ikke ringe op
til internet med mindre jeg selv bestemmer det. Og selt ikke bare for at
sende et DNS opslag!

Er der to DNS konfigurationer jeg kan skifte mellem med ip-up og ip-down
scripts på pppd? Kan jeg ændre timeout? Hvorfor får named ikke fejl med
det samme på UDP datagrammerne til rootserverne (så det går hurtigt selvom
der er mange at prøve)?

---

Om mig selv (jeg har kun pippet en enkelt gang før her på listen):

- civilingeniør, 30 år. - NetBSD'er siden 1995, men først rigtigt igen siden sidste år. - Xenix'er (ja!) siden 1991 til 1993 så vidt jeg husker. - Job hos i-data networks, hvor jeg udvikler til Linux. - Gift på femte år og far til to små drenge.

-- Anders Dinsen dinsen@danbbs.dk http://www.danbbs.dk/~dinsen