Re: DNS på offline netværk

From: Philippe Regnauld (none@regnauld--deepo.prosa.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 23 Apr 1999 - 10:14:11 CEST

Date: Fri, 23 Apr 1999 10:14:11 +0200
From: Philippe Regnauld <none@regnauld--deepo.prosa.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@hotel.prosa.dk
Subject: Re: DNS på offline netværk

Anders Dinsen writes:
> Før, da jeg ikke kørte DNS tog det meget kort tid for at få opslagene til
> at fejle.
>
> Jeg kan godt se hvorfor (tror jeg da):
>
> Uden DNS prøver resolveren at lave en TCP connection til de nameservere
> jeg har i resolv.conf. Det kan den ikke og derfor kan den straks returnere
> en 'hostname lookup failure'.

        UDP, faktisk (kun TCP hvis UDP ikke lykkes, eller hvis svaret er for for stort).

> Med DNS prøver named at sende et UDP datagram til den første root-server.
> Intet svar. Derefter den anden. Intet svar. Derefter den tredie. Intet
> svar. ... (fortsæt selv listen).

        Præcis.

> KAN jeg løse dette problem? Jeg vil gerne køre DNS. Men vil ikke ringe op
> til internet med mindre jeg selv bestemmer det. Og selt ikke bare for at
> sende et DNS opslag!

        1) Caching/proxy-only DNS, måske med "glue" records til "."
        (så at din NS tror at den er SOA for . aka, root-servers)

        eller,

        2) recompile sendmail med:

        FEATURE(nodns)dnl
        FREATURE(nocanonify)dnl

        in sendmail-8.x.x./cf/cf/mymachine.m4

        MEN du skal have en SmartHost (en maskine der skal modtage alle dine mails).

        Du skal måske også konfigurere sendmail til "queue only", og
        lave en sendmail -qR når du ringer op.

        En a mine venner har en PPP wrapper-script der skifter mellem
        to sendmail.cf filer:

        - en til når han er på nettet
        - en til når han er koblet af

        Anyway: der er flere løsninger her, og jeg ved der ligger en FAQ
        om det noget steden henne, men jeg kan ikke huske præcis hvor :-)

> Er der to DNS konfigurationer jeg kan skifte mellem med ip-up og ip-down
> scripts på pppd? Kan jeg ændre timeout? Hvorfor får named ikke fejl med
> det samme på UDP datagrammerne til rootserverne (så det går hurtigt selvom
> der er mange at prøve)?

        Ikke to DNS conf., men to sendmail conf.

--
                                            -[ Philippe Regnauld / Sysadmin ]-