SV: Apple cpu skift

From: Claus Guttesen (none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 05 Jun 2005 - 22:30:15 CEST

Date: Sun, 5 Jun 2005 22:30:15 +0200 (CEST)
From: Claus Guttesen <none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: SV: Apple cpu skift
To: osx@bsd-dk.dk

> Hmm, det vil vel så betyde at tidligere programmel
> ikke kan køre på nye
> Mac, og at nyt programmel ikke kan køre på ældre
> Mac.
> Jeg har ikke gjort så meget i Mac (kun holdt et
> kursus i underliggende
> *nix), og har bare en G4-400 AGP, så kommentarer kan
> bruges.

Ja, var selv ved at skrive et indlæg idag, men
stoppede, da det primært er rygter, og at vi er lidt
klogere imorgen aften. Men jeg har jo tænkt det lidt
igennem.

Hvis vi nu antager at rygtet taler sandt, at Apple
vælger at gå over til x86-arkitekturen, kan det jo
gøres på to måder idag, og det er enten Intel eller
også er det AMD som kan blive den primære
(cpu)platform. Så tror jeg at - i første omgang
FreeBSD og dernæste Net- og OpenBSD - vil have stor
glæde af det.

Hele basesystemet i OS X 10.4 er baseret på FreeBSD
4.x (eller er det 5.0)??, og hvis de skifter til x86,
vil de have mulighed for at ligge tættere op ad den
udvikling som sker inden for FreeBSD (snart 6.0
stable), det i sig selv sætte ydelsen på OS X lidt i
vejret.

Men så er der kernen. Her har de baseret sig på
Mach-kernen, og den vil ikke umiddelbart kunne skiftes
ud med en standard-FreeBSD-kerne. Der ligger mange
ting som bl.a. USB-indstiksmoduler, drivere til
trådløse net etc. som først skal løses.

Dette kan jo sagtens ordnes, men mange ting er gjort
the-Apple-way, og skal skrives om. Men det er heller
ikke sikkert at det er ønskeligt fra Apple's side. Jeg
kan forestille mig at de ønsker at holde hånd i hanke
med kernen, da de trods alt sælger et kommercielt
system, og gerne vil have 100 % kontrol over det de
sender ud.

Måske kan man se at de (igen) lægger sig tæt op ad
standard-kernen som følger med FreeBSD, dvs. går mere
væk fra Mach-kernen, men at de holder på en
specialsyet kerne.

Det som kan komme BSD til gavn er jo den store
kapacitet som Apple trods alt besidder, selv om nogen
mener at de blot har hjulpet med nogle patches til gcc
4. De kan komme med, og evt. komme med financiel
støtte til udviklingen af (Free)BSD.

Apple vil tilgengæld kunne hævde sig bedre som
server-OS, hvis de skifter kerne. Læste en
ydelses-måling udført på Anandtech som viser at OS X
klient gør det rigtig godt, mens OS X server gør det
knapt så godt i bl.a. MySQL og Apache. Deres tese er
at OS X (server) er alt for langsom hvad
kontekst-skift angår. Læs mere om testen her på
http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2436&p=5

Uanset hvad, har Apple gjort et stykke forarbejde, som
gør en overgang enklere, de har været gennem en sådan
proces før, og ved (nogenlunde) hvad der skal til.

Måske den "hårde" FreeBSD-kerne på denne liste har
skrevet (=kodet) noget for Apple her på det sidste?

Men helt ærligt, jeg tror det ikke (før jeg ser det)!

Hilsen
Claus