rekompilering af Darwin

From: Claus Guttesen (none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 09 Mar 2003 - 21:54:09 CET

Date: Sun, 9 Mar 2003 21:54:09 +0100 (CET)
From: Claus Guttesen <none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: rekompilering af Darwin
To: osx@bsd-dk.dk

Hej.

Fik en dual 1.25 Ghz med DVD-brænder. Fed maskine. Så
nu er Cuben udnævnt til "kone-PC" med OS 9 som default
boot. Hvilket hun glæder sig til, så jeg ikke skal
lave om i opsætning osv. og lave om i den måde den
"altid har virket på".

Men jeg har lyst til at prøve at bygge Darwin op fra
bunden af, med bl.a. GCC 3.2. Så jeg gik ind på
Darwin.org for at se på info, men det er vist ikke
helt opdateret. Når jeg laver en uname -a står der 6.4
Darwin Kernel Version 6.4. Når jeg går ind på
darwin.org står der at seneste version (Jaguar) er
6.01, og at sidste binære udgave er 6.02. Lidt
forvirring i rækkerne?

Spørgsmål 1:
Hvordan relaterer uname -a versions-nummeret sig til
det der er tilgængeligt på darwin.org (6.4 på min og
6.01 på darwin.org).

Spørgsmål 2:
Kan det betale sig for mig at hente Darwin fra CVS, og
rekompilere hele BSD-subsystemet (ala. make world i
FreeBSD), for at presse lidt mere saft ud af min
dual-SMP?

Spørgsmål nr. 3:
Kan en rekompilering af perl gøre den opmærksom på at
der faktisk findes to CPU'er, uden at man må ind og
pille i awstats-perl-scriptet?

Grunden til at jeg spørger er at jeg skal lave noget
webserver-statistik med awstats, og det troede jeg var
gjort i en håndvending. Men da jeg gik igang, viser
det sig at selve loggen (sat sammen af flere daglige
logger) havner på 41 GB (et helt års log), og at min
750 Mhz Athlon og 1 GB RAM tygger sine kæber helt ud
af led, for at fordøje denne log-fil.

Jeg hentede derfor loggen over på min mac, og gik
igang. Problemet er at perl blot afvikles på en CPU ad
gangen, og derfor også er rimelig længe om det. Jeg
antager at det vil tage ca. 60 timer!!!! hvis den
tager ca. 1000 liner i sekundet. Dette dog ca. dobbelt
til halvanden gang hurtige end på Athlon'en.

På awstats.sourceforge.net skriver forfatteren at han
har performance-målinger på ca. 4.500 linier i
sekundet på en 1 Ghz. Athlon og 128 MB RAM og Windows
2000. Hmm, hmm, hmm. Men han har muligvis sat awstats
konfiguration op på en lidt anden måde, og har brugt
et standard log-format i sin målinger, og ikke det
udvidet log-format, som Apache som standard skriver i
(håber jeg).

Hilsen
Claus

Har du problemer med din hjemmecomputer? Få hjælp med Yahoo!s PC-support på http://dk.shopping.yahoo.com/pcsupport/index.html