Mistet disk labels -- tør jeg genstarte?

From: Jan Gundtofte-Bruun (none@jan+bsdforums--g-b.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 07 Jun 2007 - 11:57:54 CEST

Date: Thu, 7 Jun 2007 11:57:54 +0200 (CEST)
Subject: Mistet disk labels -- tør jeg genstarte?
From: "Jan Gundtofte-Bruun" <none@jan+bsdforums--g-b.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-novice@bsd-dk.dk

Hvordan finder jeg ud af, om "/var" ligger på "ad0s1b" eller "ad0s1b" (og
ditto for /tmp, /usr, etc)?

Jeg er vist kommet til at gøre noget knap så smart ...
sysinstall->Configure->Label på min FreeBSD-baserede filserver siger:

   Disk: ad0 Partition name: ad0s1 Free: 0 blocks (0MB)
   Disk: ad0 Partition name: ad0s2 Free: 0 blocks (0MB)
   Part Mount Size Newfs Part Mount Size Newfs
   ---- ----- ---- ----- ---- ----- ---- -----
   ad0s1a <none> 2048MB *
   ad0s1d <none> 2048MB *
   ad0s1b swap 2048MB SWAP
   ad0s1e <none> 2048MB *
   ad0s1f <none> 10240MB *
   ad0s1g <none> 2041MB *
   ad0s2d <none> 259GB *

Ovenstånde skulle have indeholdt /, /var, /tmp /usr og andre ting, men jeg ved
ikke længere hvad der er hvad! Jeg er vist kommet til at pille, og det var
bestemt ikke meningen. Så hvordan får jeg genetableret
partitions-indstillingerne?

Jeg har en ny og hårdt tiltrængt ram-klods liggende på mit bord, men tør ikke
lukke maskinen ned, for jeg frygter at den ikke længere kan boote...

Hjæhæhæælpp...!

Jan Gundtofte-Bruun
(muligvis dobbelt-postet, tror dog at den første ikke kom frem)