Re: Reconnect til ssh

From: Morten Liebach (none@m--mongers.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 20 Jan 2007 - 18:07:39 CET

Date: Sat, 20 Jan 2007 18:07:39 +0100
From: Morten Liebach <none@m--mongers.org.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-novice@bsd-dk.dk
Subject: Re: Reconnect til ssh

On 2007-01-20 17:28:19 +0100, Ebbe Hjorth wrote:
> Hej,
>
> Jeg connecter til min bsd maskine fra windows via putty, en sjælden gang
> imellem mister den forbindelsen, er der nogen måde jeg kan komme på den
> samme session igen, som jeg var på?

Hvis du starter ting inden i screen(1) som findes i ports kan du, ellers
ikke. Screen er rart.

Du skal bare starte screen(1), så vil du få en shell som ligner den du
kom fra, men som du bare kan forlade og komme tilbage til. Du kan endda
køre flere shells i den samme screen.

Alle screen(1) kommandoer starter med ^a (Ctrl-a).

^a c start en ny shell i samme screen
^a n næste shell i rækken
^a p forrige shell
^a # shell nummer #
^a ESC scroll op ned (ESC for at komme ud af det)
^a d detach, shells i screen kører videre selvom du logger af

For at reattache til en screen(1) der kører bruger du 'screen -D -R' f.
eks. For at se hvilke screens du har kørende brug 'screen -ls'.

Men brug noget tid på at studere mansiden, screen kan mange nyttige
ting.

Nogle ting der er gode at have i ~/.screenrc:

startup_message off # Don't waste time.
defflow on # will force screen to process ^S/^Q
deflogin on # Use login shell.
shell -$SHELL # Use $SHELL.
term xterm-color # Set $TERM to xterm-color.
vbell on # Show the following message instead of ringing the bell.
vbell_msg " - -- --- Aaaarrrgh! --- -- - "
nethack on # For extra fun

> Hvis den var igang med at lave noget installere php5, vil den så stoppe
> med at installere når jeg mister forbindelsen, eller forsætter den?

Den stopper. Med mindre du kører kommandoen i en screen(1) naturligvis.

Med venlig hilsen
                                 Morten

--
http://m.mongers.org/weblog/ -- http://flickr.com/photos/morten_liebach/