Re: Reconnect til ssh

From: Laust S. Jespersen (none@L--ust.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 20 Jan 2007 - 18:03:08 CET

Date: Sat, 20 Jan 2007 18:03:08 +0100
From: "Laust S. Jespersen" <none@L--ust.dk.lh.bsd-dk.dk>
To:  bsd-novice@bsd-dk.dk
Subject: Re: Reconnect til ssh

Ebbe Hjorth wrote:
> Hej,
>
> Jeg connecter til min bsd maskine fra windows via putty, en sjælden gang
> imellem mister den forbindelsen, er der nogen måde jeg kan komme på den
> samme session igen, som jeg var på?
>
> Hvis den var igang med at lave noget installere php5, vil den så stoppe
> med at installere når jeg mister forbindelsen, eller forsætter den?
>

> -> Ebbe

Hej!
Hvis du var igang med at installere noget og mister forbindelsen
"dør" den shell du var logget ind med når sshd fanger at der ikke er
"nogen i den anden ende"

Hvis du gerne vil kunne logge på og logge af og så senere komme
tilbage til den "samme" shell, findes der i ports et program der
hedder "screen"
Det kan netop det du søger.
Det ligger i /usr/ports/sysutils/screen
( jeg går her ud fra at du kører freebsd)

Når du så har installeret screen, logger du ind som vanligt og kører:
screen
(så kommer der en lang smøre om hvilken version af screen du kører osv)

bagefter kan du så starte f.eks kompilering af php5 eller
make buildworld eller hvad du nu vil lave men ikke gider sidde og
se på.

For at "detache" screen'en skal du trykke ctrl + a og så "d"
så står der: [detached]
og du er tilbage til din login shell og kan logge ud eller lave
noget andet.

For at komme tilbage til din screen bruger du kommandoen:
screen -r
og vupti er du tilbage.

Screen er et kanont program og man kan lave mange lækre ting med det
ved hjælp af en .screenrc.

Håber at det hjælper.

--
Med venlig hilsen / Best Regards