Re: FreeBSD på Lex Light?

From: Erik Cederstrand <none_at_erik--cederstrand.dk.lh.bsd-dk.dk>
Date: Fri, 28 Dec 2007 10:38:51 +0100
To: bsd-novice_at_bsd-dk.dk

Dennis Schafroth wrote:
> Hej,
>
> Jeg har i længere tid kørt Linux (Fedora fra 4 til 8) på lex light
> maskiner (Via C7 500 Mhz) og de kører fint (et stykke tid), hvorefter de
> går i baglås.
>
> Jeg er interesseret i at prøve FreeBSD, da forskellige artikler og
> personer har overbevist mig om at det kunne være mere stabilt (samt at
> jeg nu bruger Mac til dagligt). Men det kræver at jeg kan få det
> installeret, hvilket jeg endnu ikke har haft held med :-(.
>
> Jeg prøver at installere via et Lite-on DVD drev via USB, Jeg har prøvet
> [...]

Jeg har ikke selv prøvet at installere på en Lex Light, men her er et
par idéer (har selv et par VIA Eden systemer). Jeg kan forstå, at du har
et CF kort i maskinen, og ikke en 2,5" disk.

Boot fra USB CD-ROM "burde virke". Det er SVJV BIOS, som står for at
loade boot loaderen. Du kan prøve en 7.0 CD og se, om det går bedre.

Ellers er det en fin idé at installere via en anden maskine, men den
skal have FreeBSD installeret. Warner Losh har en tutorial her:

http://bsdimp.blogspot.com/2007/10/building-bootable-freebsdi386-images.html

Hvis du ikke har en ekstra maskine du kan installere FreeBSD på, så KAN
du måske have held med at formattere CF-kortet som UFS2 fra en Linux
maskine. Kan du det, har jeg en minimal FreeBSD installation, du kan
lægge på kortet og arbejde videre med.

Mvh Erik