Re: Oversigt over grupper - hvor?

From: Henrik Kramshoej (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 12 Jul 2006 - 13:14:21 CEST

Date: Wed, 12 Jul 2006 13:14:21 +0200
From: Henrik Kramshoej <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-novice@bsd-dk.dk
Subject: Re: Oversigt over grupper - hvor?

On Wed, Jul 12, 2006 at 12:55:35PM +0200, Jan Gundtofte-Bruun wrote:
> Her kommer jeg endnu engang med et newbie-spørgsmål... :)
>
> Jeg har ledt vidt og bredt, men kan ikke finde nogen oversigt og/eller
> forklaring på, hvilke grupper giver adgang til hvad. Det må da findes et
> sted? -- Eller også et det på tide at det bliver skrevet!
>
> Jeg har for længst fundet ud af, at 'wheel' giver adgang til at bruge
> 'su'. Det er jo ikke just logiskt, men jeg har fundet historien bag og
> så giver det (lidt) mere mening.
>
> Men hvad med 'operator'? Den burde efter sigende give brugere adgang til
> cdrom osv, men det lader ikke til at virke.

> [...]

tror det mest almindelige var at give adgang til at mounte med /etc/fstab
eller styre grupper på devices - kan ikke huske hvad gruppe CD devices
har på freebsd

idag er der også mulighed for at bruge sudo, således at man kan udføre
program med sudo cdio

Mvh

Henrik

--
Henrik Lund Kramshøj, cand.scient, CISSP
e-mail: hlk@security6.net, tlf: 2026 6000