Re: Charset i Mutt

From: Laust S. Jespersen (none@L--ust.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 04 Jul 2006 - 22:54:33 CEST

Date: Tue, 04 Jul 2006 22:54:33 +0200
From: "Laust S. Jespersen" <none@L--ust.dk.lh.bsd-dk.dk>
To:  bsd-novice@bsd-dk.dk
Subject: Re: Charset i Mutt

Morten Juhl Johansen wrote:
> Jeg har siddet og leget lidt med Mutt, som jeg jo gør en gang imellem.
> Jeg har for første gang installeret den på FreeBSD.
> Men jeg kan ikke få charsættet til at makke ret. Jeg har ganske vist
> indskrevet det i .muttrc med
> set charset = 'utf-8'
> - og forsøgt mig med iso-8859-1 og iso-8859-15.
> Som jeg forstår det, skal den override terminalsettings, som jeg i
> øvrigt ikke er sikker på hvad er.
> Mine BSD-erfaringer er ikke på højde med mine Linux-erfaringer, så -
> any pointers?
>
> Alt godt,
> [...]
Hej Morten,
Du skal som jeg husker det sætte din "locale" og så kan/bør mutt selv
finde ud af det.

BSD-DK FAQ'en har mere om at sætte locale (quote fra spørgsmål 3)

Q: Hvordan får jeg min BSD til at vise danske tegn på konsollen?

    FreeBSD:
      Tilføj flg. til /etc/rc.conf:
        keymap="danish.iso"
        font8x16="iso-8x16"

Og sørg for at LC_CTYPE environment variablen er sat til da_DK.ISO8859-1
    eller da_DK.ISO_8859-1
      Du kan (på FreeBSD) få en liste over mulige danske localer med:
        locale -a | grep -i da
        Ofte vil der være to kopier af det samme locale, hvor navnet er
tilføjet
        en '_' i den ene.
    Det gøres som
      I sh og bash:
        LC_CTYPE=da_DK.ISO8859-1; export LC_CTYPE
      I csh og tcsh:
        setenv LC_CTYPE da_DK.ISO8859-1

Jeg kører med tcsh og har i min .tcshrc sat
setenv LC_CTYPE da_DK.ISO8859-15
lige under setenv BLOCKSIZE...
Hvis du vil have UTF-8 vælger du så da_DK.UTF-8
så det bliver:
setenv LC_CTYPE da_DK.UTF-8 i .tcshrc
eller alternativt:
LC_CTYPE=da_DK.UTF-8; export LC_CTYPE