Tilføjelse og mount af ny disk i FreeBSD

From: Fedder Skovgaard (none@fedder-public--skovgaard.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 02 Nov 2004 - 08:51:17 CET

Date: Tue, 2 Nov 2004 08:51:17 +0100
From: Fedder Skovgaard <none@fedder-public--skovgaard.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: BSD-DK Novice liste <none@bsd-novice--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Tilføjelse og mount af ny disk i FreeBSD

Hejsa,

Jeg har sat en IDE disk i en FreeBSD maskine, hvor der tidligere kun sad en SCSI
disk. Efterfølgende har jeg vha af sysinstall partitioneret og formateret den,
men det kniber lidt med at få den mountet, så jeg kan skrive på den som alm.
bruger.

$ cat /etc/fstab
# Device Mountpoint FStype Options Dump Pass#
/dev/da0s1b none swap sw 0 0
/dev/da0s1a / ufs rw 1 1
/dev/da0s1e /tmp ufs rw 2 2
/dev/da0s1f /usr ufs rw 2 2
/dev/da0s1d /var ufs rw 2 2
/dev/acd0 /cdrom cd9660 ro,noauto 0 0
/dev/ad0s1d /maxtor ufs rw 2 2

-Den "nye" disk er /dev/ad0

bash-2.05b$ cd /maxtor/
bash-2.05b$ touch p
touch: p: Permission denied
bash-2.05b$

Jeg har givet min almindelige bruger ejerskab over "/maxtor" filen, og den har
permissions 0555.

-Er der noget jeg åbenlyst har gjort galt?

På forhånd tak,
/Fedder

PS. Tak til PaB og Logistix for hjælp over IRC i aftes.