Re: install fest eller lign. i 2004

From: Anders S. Jensen (none@doozer--freakout.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 20 May 2004 - 22:48:03 CEST

Date: Thu, 20 May 2004 22:48:03 +0200
From: "Anders S. Jensen" <none@doozer--freakout.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-novice@bsd-dk.dk
Subject: Re: install fest eller lign. i 2004

On Thu, May 20, 2004 at 09:34:19PM +0200, Christopher Siboni wisely wrote:
> Hej til alle på listen
> Da jeg er en helt grøn newbie, som gerne vil i gang med FreeBSD vil
> jeg høre om der findes noget godt letlæst litteratur på dansk om
> FreeBSD og dens måde at virke på.

Velkommen til!

> Jeg har kigget lidt rundt omkring
> på nettet, men det lader til at alt litteratur stort set er på engelsk.

Sandt at sige er det meste (og det bedste) litteratur på engelsk,
så der er ikke meget andet at gøre end at smøge ærmerne op og
vende sig til det! ;-)
Jeg vil dog anbefale dig en god dansk (ok, oversat til dansk)
begynderbog, som jeg havde utrolig meget glæde af da jeg tabte
mit hjerte til Unix tilbage i 1991: Unix Shell-programmering
af Stephen G. Kochan og Patrick H. Wood (Borgen/Data).
Den giver en rigtig god introduktion til Unix og shellen.
Den er ikke om FreeBSD (faktisk beskriver den hovedsageligt
System V), men den er stadig god at starte med selvom du vil
bruge FreeBSD. Du kan sikkert samle den op på dit lokale bibliotek.

> Jeg vil jo gerne have sat mig ordentlig ind i tingene inden slaget
> en dag skal stå. Det jeg søger, er noget om biblioteks-struktur,
> kommandoer og lign.

Hvis det er lykkes dig at installere FreeBSD, så er man siden
hier(7) god som vejviser i filsystemet (skriv blot 'man hier'.
Notationen hier(7) viser bare at emnet står i sektion 7
af manualen).
Hvis ikke kan du finde den på www.freebsd.org.

> Min plan er en dag at have en grafisk brugerflade,
> men derfor skader det ikke med lidt grundlæggende kendskab til
> bagvedliggende ting.

Helt enig! Men det skal du da snart få! Det skal ikke vare længe
før vi holder en "happy hacking" aften igen, hvor du kan komme med
din pc og få install hjælp og svar på alle dine spørgsmål.
Der er ikke en dato endnu, men vi brygger på en.

De bedste hilsner,

--
Mvh,

Anders Søndergaard