Re: install fest eller lign. i 2004

From: Torben Sørensen (none@tos--tinx.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 20 May 2004 - 22:42:13 CEST

Date: Thu, 20 May 2004 22:42:13 +0200
From: Torben Sørensen <none@tos--tinx.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-novice@bsd-dk.dk
Subject: Re: install fest eller lign. i 2004

Hej Christopher

FreeBSD er nok det letteste for newbies at kaste sig over, da det er let
og hurtigt at installere - kernel understøtter det meste af standard
hardwaren i en almindelig PC.

BSD er UNIX, så jeg vil derfor foreslå dig at finde noget litteratur om
basis UNIX (hvis du ikke har den store erfaring med *NIX). Har du Linux
erfaring er det ikke det store problem at skifte til BSD, da en de
fleste shells i Linux også findes i BSD (du vælger bare).

Inden du går igang med BSD, er det en god ide at undersøge om det
hardware du har i maskinen er understøttet.

Hvis det ikke er en "vigtig" maskine (en du bare skal teste om BSD er
noget for dig på), kan det anbefales at downloade ISO-images fra
ftp.dk.freebsd.org og installere prøve funktionerne at der findes i
installationsprogrammet (du ødelægger jo ikke noget). Når du så har
"leget" færdig, installere du FreeBSD 5.2.1 igen.

Du kan få meget hjælp fra Linux-verdenen, da det minder en del om
hinanden i opbygningen - især http://www.linuxbog.dk er et godt sted at
starte.

Her er nogle links til noget du kan få brug for:

* http://www.freebsd.org/handbook
* http://www.bsd-dk.dk/vejled.php
* http://www.linuxbog.dk/

God fornøjelse - og håber du kan bruge det til at komme igang med BSD.

Torben Sørensen
   -- www.tinx.dk